خداحافظی با اندروید مارشمالو: مروری بر خاطرات

خداحافظی با اندروید مارشمالو: مروری بر خاطرات

شاید شنیده باشید که با آپدیت به اندروید ۱۴ دیگر نمی‌توانید برنامه‌های قدیمی ساخته شده برای اندروید لالی‌پاپ را نصب کنید. به زودی اندروید ۱۵ نیز عرضه می‌شود و به طور مشابه، نصب برنامه‌های ساخته شده برای اندروید مارشمالو را مسدود خواهد کرد. بیایید با چشمانی اشکبار با یکی از بهترین نسخه‌های اندروید در تاریخ و برخی از بهترین برنامه‌ها و بازی‌هایی که به زودی به دست فراموشی سپرده خواهند شد، خداحافظی کنیم.

خداحافظی با اندروید مارشمالو: مروری بر خاطرات

اندروید ۶.۰ مارشمالو حدود ۱۰ سال پیش در تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۵ در کنفرانس Google I/O آن سال معرفی شد. نسخه بتای آن در همان روز منتشر شد و نسخه پایدار آن در ماه سپتامبر برای گوشی‌ها و تبلت‌های Nexus عرضه شد. در ماه نوامبر، اندروید مارشمالو برای اولین بار در نمودارهای توزیع نسخه سیستم عامل ظاهر شد – در آن زمان، اندروید ۴.۴ کیت‌کت هنوز پادشاه بود و اندروید لالی‌پاپ به تازگی از مرز ۲۰ درصد سهم بازار عبور کرده بود.

اندروید ۶.۰ ویژگی‌هایی را به ارمغان آورد که اکنون آنها را بدیهی می‌دانیم. به عنوان مثال، این نسخه پشتیبانی بومی از USB-C را معرفی کرد که اکنون (پس از تسلیم شدن یک شرکت خاص) به استاندارد صنعت تبدیل شده است. یکی دیگر از اضافات مهم، پشتیبانی از حسگر اثر انگشت بود. این فناوری قفل‌های ساده الگویی را با یک سیستم امن‌تر جایگزین کرد که نه تنها وظیفه قفل‌گشایی گوشی شما را بر عهده داشت، بلکه پول شما را در داخل اندروید Pay (که بعداً به Google Pay و سپس Wallet تبدیل شد) امن نگه می‌داشت.

خداحافظی با اندروید مارشمالو

موضوع امنیت با مدل جدید مجوزها در اندروید ۶.۰ ادامه پیدا کرد. پیش از این، همه چیز یا هیچ چیز بود – برنامه‌ها برای دسترسی به عملکردهای خاصی از گوشی شما نیاز به مجوز داشتند و تنها انتخاب واقعی شما این بود که برنامه را نصب کنید یا نه. با اندروید مارشمالو، اولین بار که برنامه‌ای سعی می‌کرد کاری انجام دهد – مثلاً دسترسی به فایل‌ها، موقعیت مکانی یا میکروفون – از شما سؤال می‌شد. شما می‌توانستید به سادگی روی “نه” ضربه بزنید و برنامه مجبور بود با آن کنار بیاید.

اندروید ۶.۰ همچنین مکانیزم‌های جدیدی برای افزایش عمر باتری معرفی کرد. Doze یک حالت خواب جدید بود که نحوه عملکرد برنامه‌ها را بسته به اینکه شما گوشی را به طور فیزیکی در دست دارید یا نه، تغییر می‌داد.

علاوه بر این، اندروید مارشمالو شامل موارد زیر بود:

  • Google Now on Tap: با کشیدن انگشت به سمت داخل از هر نقطه، می‌توانید اطلاعات مربوط به آنچه روی صفحه نمایش شما است را دریافت کنید.
  • حالت چرت: به شما امکان می‌دهد تا اعلان‌ها را برای یک دوره زمانی مشخص به تعویق بیندازید.
  • پشتیبانی از چند پنجره: به شما امکان می‌دهد تا دو برنامه را به طور همزمان اجرا کنید.
  • بهبود عملکرد و ثبات

خداحافظی با اندروید مارشمالو

اندروید مارشمالو یک نسخه مهم در تاریخ اندروید بود. این نسخه پایه و اساس بسیاری از ویژگی‌هایی را که امروزه بدیهی می‌دانیم، پابه گذاری کرد و تعدادی از بهترین برنامه‌ها و بازی‌های اندروید را به ارمغان آورد. اگرچه ممکن است دیگر نتوانیم برنامه‌های قدیمی را روی اندروید ۱۴ و ۱۵ نصب کنیم، اما خاطرات اندروید مارشمالو برای همیشه در ذهن ما باقی خواهد ماند.

__ تکنودات مرجع اخبار تکنولوژی __
منبع GSMArena

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.