iGPUهای Radeon 800M شرکت AMD عملکرد قویتری نسبت به رقیب خود دارند!
iGPUهای Radeon 800M شرکت AMD عملکرد قویای را برای گرافیک تجمیع شده نشان دادند. ما اخیراً پوشش دادیم که چگونه این تراشهها بسیار سریعتر از Intel Arc و iGPUهای قدیمی مبتنی بر RDNA 3 هستند و تستهای بازی جدید توسط TechEpiphany منتشر شده است که APUهای Strix 17 واتی را با یک CPU Meteor Lake 28 واتی مقایسه میکند.
برای تستها، از پرچمدار AMD Ryzen AI 9 HX 370 استفاده شد که دارای پیکربندی کامل ۱۶ واحد محاسباتی “RDNA 3.5” با فرکانس تا ۲۹۰۰ مگاهرتز است. این تراشه روی یک ASUS Vivobook S 16 OLED تست شد که دارای ۳۲ گیگابایت حافظه LPDDR5X-7500 است و به دلیل اینکه تراشه به طور پیش فرض تا ۶۰ وات کار میکند، به ۱۷ وات تنظیم شده است. برای مقایسه، از Intel Core Ultra 7 155H استفاده شد که دارای ۸ هسته Xe مشابه پرچمدار ۱۸۵H اما با فرکانس پایینتر ۲.۲۵ گیگاهرتز (۱۰۰ مگاهرتز کمتر از Core Ultra 9 185H) است. این تراشه با ۳۲ گیگابایت حافظه LPDDR5X-6400 پیکربندی شده است.
با شروع تستهای عملکرد، iGPU رادئون ۸۹۰M AMD با توان ۱۷ وات، ۵۰ تا ۷۰ فریم در ثانیه در Tomb Raider (2013) ارائه کرد که نشاندهنده افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به iGPU Arc Xe-LPG با توان ۲۸ وات است. سپس، معیار درون بازی Resident Evil 6 استفاده شد که در آن تراشه بیش از ۶۰ فریم در ثانیه ارائه کرد و حتی توانست بیش از ۱۰۰ فریم در ثانیه تولید کند و نشاندهنده افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نسبت به iGPU Intel Arc Xe-LPG است. هر دو بازی در رزولوشن ۱۰۸۰p و با بالاترین کیفیت گرافیکی تست شدند.
در Hellblade Senua’s Sacrifice (1080p / High)، iGPU رادئون ۸۹۰M AMD نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش عملکرد نسبت به iGPU Arc Xe-LPG داشت اما دارای لکنت بود که میتوانست از طریق بهروزرسانی درایور آینده برطرف شود. در Cyberpunk 2077 (1080P / Low)، بازی در حدود ۳۵ تا ۵۰ فریم در ثانیه اجرا میشد و ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشی از iGPU Meteor Lake داشت و همچنین بسیار روانتر از iGPU Xe-LPG بود.
در نهایت، God of War داریم که در ۱۰۸۰p با استفاده از پیشتنظیمات PS4 تست شد. در اینجا، ما به عملکردی در حدود ۴۰ فریم در ثانیه نگاه میکنیم که تراشه را ۳۰ تا ۴۰ درصد سریعتر از iGPU Intel Xe-LPG قرار میدهد. جالبتر اینجاست که iGPU رادئون ۸۹۰M “RDNA 3.5” گاهی اوقات به ۱۶ وات کاهش مییابد و در طول تستها، تراشه با فرکانسهای بین ۱.۰ تا ۱.۵ گیگاهرتز کار میکرد، در حالی که iGPU Intel Xe-LPG در حدود ۱.۶ تا حداکثر فرکانس ۲.۲۵ گیگاهرتز کار میکرد.
با توان مصرفی ۱۶ تا ۱۷ وات، این نتایج برای iGPUهای رادئون ۸۹۰M AMD و به طور کلی معماری گرافیکی RDNA 3.5 عالی به نظر میرسد. دستگاههای دستی آینده که ممکن است از این تراشهها استفاده کنند باید شاهد عملکرد قوی و افزایش کارایی باشند که منجر به زمان باتری بیشتر و قابلیتهای بازی عالی حتی هنگام کار با محدودیتهای توان پایینتر میشود.
تنها چیزی که باقی میماند این است که ببینیم آیا معماری آینده “Xe2” اینتل میتواند مبارزه قانعکنندهای علیه iGPUهای RDNA 3.5 ارائه دهد. Xe2 هدف دارد تا تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد و یک معماری بسیار بهبود یافته با پشتیبانی قوی از درایور ارائه دهد. برخی از بازیهای تست شده در اینجا قدیمی هستند و دیدهایم که iGPUهای Arc و GPUهای گسسته اینتل با آنها مشکل دارند، اما تیم درایور سخت در حال کار برای بهینهسازی APIهای قدیمی و ایجاد زمینهسازی برای Xe2 است.