در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، صنعت هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، چهارمین سه ماهه متوالی نزول خود را تجربه کرد و بر اساس دادههای شرکت بین المللی داده (IDC)، فروش جهانی نسبت به سال قبل ۴۴.۶ درصد کاهش یافت. با تکنودات همراه باشید تا جزییات را در اختیارتان قرار دهیم.
کاهش فروش هدستهای AR/VR
طبق کزارشهای منتشر شده، پیشبینی میشود که مجموع فروش هدستها برای سال ۲۰۲۳ تنها اندکی از بیشتر از فروش سال ۲۰۱۷ بوده و به ۸.۵ میلیون دستگاه رشیده که نشاندهنده یک دوره طولانی رکود در بازار است. این کاهش را میتوان در درجه اول به رکود اقتصادی جهانی نسبت داد که تقاضای مصرف کنندهها کاهش یافته است.
شرکت متا همچنان با ۵۰.۲ درصد سهم، در بازار جهانی تسلط دارد و پس از آن Sony و Pico (متعلق به ByteDance) به ترتیب با ۲۷.۱ درصد و ۹.۶ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند و سهم هر دو از سه ماهه دوم سال قبل افزایش یافته است. از سوی دیگر XReal و DPVR (DaPeng VR) با سهم بازار بیش از ۲٪ در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتهاند.
در حالی که این صنعت در حال حاضر در وضعیتی ضعیف به سر میبرد، عرضه هدستهای واقعیت مجازی Vision Pro اپل در WWDC امسال، هیجان و گمانهزنی قابل توجهی در مورد احیای احتمالی بازار هدستهای واقعیت افزوده/واقعیت مجازی ایجاد کرده است، اگرچه این بخش همچنان رو به سقوط است.
از سوی دیگر اکثر نرم افزارهای AR/VR هنوز برای استفاده روزمره توسط مصرف کنندگان معمولی مناسب نیستند. البته کسبوکارها میتوانند از نرم افزارهای آموزشی، شبیهسازی، کمک از راه دور و نگهداری مبتنی بر واقعیت افزوده بهرهمند شوند. این برنامهها میتوانند کارایی را افزایش دهند، هزینهها را کاهش داده و عملکرد کاربران را بهبود بخشند.
معرفی محصولات نوآورانه مانند Vision Pro از اپل، نور امیدی را برای دگرگونی قابل توجه در بازار ارائه میدهد و احتمالاً راه را برای پیشرفت و فروش بیشتر در سال آینده هموار خواهدکرد. با این حال، تعادل بین عرضهی محصولات جدید و قیمتگذاری مناسب، در شکلدهی مسیر صنعت هدستهای AR/VR در سالهای آینده بسیار مهم خواهد بود.