وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه پیشنهادهای مشخصی را برای تجزیه برخی از کسب و کار تبلیغات گوگل در مانتین ویو، کالیفرنیا ارائه کرد. جلسه استماع در ناحیه شرقی ویرجینیا در حضور قاضی لئونی ام. برینکما، فرصتی برای اعلام این خبر بود. این دومین بار در کمتر از یک سال است که مقامات آمریکایی پیشنهاد فروش اجباری برخی از بخشهای این تجارت تقریبا ۲ میلیارد دلاری را دادهاند. در صورت موفقیت، این امر ممکن است ساختار گوگل را به طور کامل تغییر دهد.
در جلسه دادرسی، جولیا تارور وود، وکیل وزارت دادگستری، گفت که دولت قصد دارد از دادگاه بخواهد به گوگل دستور دهد ابزارهایی را که ناشران وبسایت برای فروش فضای تبلیغاتی خود استفاده میکنند، واگذار کند. و وزارت دادگستری همچنین به دنبال فروش فناوری است که به عنوان واسطه بین این ناشران و تبلیغکنندگانی که به دنبال خرید آن فضا هستند عمل میکند.
همچنین باید به این نکته اشاره کرد که او در پرونده شکایت اصلی که در سال ۲۰۲۳ مطرح شد، همین کار را انجام داده بود، که از طریق آن دولت همچنین به دنبال فروش فناوری تبلیغاتی بود که گوگل طی سالها از طریق خریدها به دست آورده بود.
جزئیات مهم تجزیه کسب و کار تبلیغات گوگل
خانم وود با نامیدن آن به عنوان یک انحصار آشکار، ادعا کرد:
“۹۰ درصد از ناشران آن، صادقانه بگویم، خطرناک هستند.”
به گفته دولت، تسلط غیرقانونی زمانی اتفاق میافتد که یک طرف به انحصار غیرقانونی بر سه مؤلفه اکوسیستم تبلیغات دیجیتال دست یابد: ابزارهایی که ناشران برای ارائه فضای تبلیغاتی استفاده میکنند، ابزارهایی که تبلیغکنندگان برای خرید چنین فضاهای تبلیغاتی استفاده میکنند و نرمافزاری که در هر معامله بین دو طرف ارتباط ایجاد میکند.
ماه گذشته، قاضی برینکما حکم داد که انحصار غیرقانونی کسب و کار تبلیغات گوگل بر ابزارهای ناشران و تبادل تبلیغات یک واقعیت است، اما ادعای انحصار آن بر ابزارهای تبلیغکنندگان رد شد.
یکی دیگر از نبردهای حقوقی جدی برای کسب و کار تبلیغات گوگل، درخواست وزارت دادگستری است که برای رسیدگی در دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی در جریان است، که در مورد چگونگی انحلال انحصار ادعایی این شرکت در بازار جستجو از طریق صدور حکمی به نفع گوگل است. دولت به عنوان بخشی از این روند، دستور واگذاری کروم را صادر میکند.
اگر دو درخواست دولت توسط قضات مربوطه پذیرفته شود، این امر به یک بازسازی تاریخی یک شرکت عظیم آمریکایی توسط دولت فدرال از زمان فروپاشی AT&T در دهه ۱۹۸۰ تبدیل خواهد شد. با این حال، چنین تجزیههایی معمولا در پروندههای ضد انحصار یک راه حل افراطی تلقی میشوند و قضات قطعا صدور چنین حکمی را تضمین نمیکنند.
وکلای گوگل، به رهبری کارن دان، در دفاع از خود استدلال کردند که این جدایی مطابق قانون نیست. آنها همچنین استدلال کردند که اجرای پیشنهاد دولت دشوار خواهد بود، زیرا تعداد خریداران این فناوری کم است و کسانی که قادر به خرید هستند به احتمال زیاد شرکتهای فناوری غولپیکر خواهند بود که قادر به حل مشکلات تمرکز نخواهند بود. استدلال دیگر گوگل این است که این ادغام در واقع حمایتهای مهم در امنیت و حریم خصوصی را از دست خواهد داد. دان گفت:
“کاملا ممکن است که آنچه آنها در مورد آن صحبت میکنند بدون ایجاد مشکلات جدی کاملا غیرممکن باشد.”
قاضی برینکما جلسهای را برای بررسی راهحلها در ماه سپتامبر تعیین کرده است.
گوگل به جای جدایی کامل، پیشنهاد داد که دادگاه رویههای خاصی را که توسط دولت مشکلساز اعلام شدهاند، صادر کند. آنها همچنین تمایل خود را برای باز کردن سیستمهای حراج تبلیغات خود به روی ناشران نشان دادهاند. اکنون همه نگاهها به تصمیمات آینده دادگاه برای تعریف ساختار آینده کسب و کار تبلیغات گوگل است.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __