در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه، مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی شرکت متا تکنولوژی، در مورد دستاورد شگفتانگیز پلتفرم پیامرسان محبوب واتساپ اظهار نظر کرد. در بیانیه او آمده است که در نتایج مالی سهماهه اول کاربران ماهانه واتساپ به مرز قابل توجه ۳ میلیارد کاربر رسیده است.
واتساپ هنوز خدمات رایگان ارائه میدهد و تبلیغاتی را به کاربران نمایش نمیدهد. فیسبوک این برنامه را که در ابتدا در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده بود، خریداری کرد. این برنامه پیش از این در سال گذشته به حداکثر ۳ میلیارد کاربر فعال ماهانه رسیده بود. اکنون، با این آمار جدید، به یکی از معدود برنامههایی تبدیل شده است که در کنار فیسبوک از مرز ۳ میلیارد کاربر عبور کرده است.
با چنین پایگاه کاربری گسترده و رو به رشدی، واتساپ به یک دارایی تجاری ضروری برای متا تبدیل شده است، به خصوص در زمانی که این شرکت عمدا تمام تمرکز خود را بر روی یک استراتژی هوش مصنوعی معطوف کرده است. پیش از این، متا نیز اعلام کرده بود که واتساپ یکی از بزرگترین پلتفرمهای توزیع خدمات هوش مصنوعی است.
اظهارات مدیران ارشد متا درباره افزایش کاربران ماهانه واتساپ
سوزان لی، مدیر ارشد مالی در متا، در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران گفت:
«ما شاهد افزایش تعاملات کاربران با ارائه هوش مصنوعی متا از طریق چندین نقطه دسترسی هستیم.»
واتساپ که در میان برنامههای خانواده متا محبوبترین است، استفاده بسیار بیشتری از هوش مصنوعی متا را نسبت به هر برنامه دیگری ثبت کرده است.
«او همچنین اشاره کرد که بیشتر تعاملات کاربران واتساپ با هوش مصنوعی متا در شرایط بسیار خصوصی و بازی تک نفره رخ میدهد.»
زاکربرگ در ادامه افزود در حالی که واتساپ به کاربران خود امکان دسترسی آسان به ویژگیهای هوش مصنوعی را میدهد، متا با چالشهای دیگری در زمینه تشویق محصولات هوش مصنوعی خود در بازار ایالات متحده روبرو است، جایی که اکثر کاربران هنوز ترجیح میدهند از پیامرسانهای پیشفرض تلفنهای خود برای ارسال پیامک (SMS) استفاده کنند. او اظهار داشت که از نظر او، متا هوش مصنوعی که اخیرا معرفی شده است، تأثیر خوبی در این زمینه خواهد داشت.
او گفت:
«امیدواریم در طول زمان به رهبری در حوزه پیامرسانهای آمریکایی دست یابیم، اما در این منطقه، ما در مقایسه با اکثر نقاط جهان که واتساپ در آنها پیشتاز بوده، موضع متفاوتی داریم. بنابراین، من فکر میکنم برنامه متا هوش مصنوعی به عنوان یک برنامه مستقل، به ویژه در ایالات متحده، برای ایجاد رهبری به عنوان هوش مصنوعی شخصی اصلی که مردم از آن استفاده میکنند، بسیار مهم خواهد بود. اما ما امیدواریم که به توسعه این نوع تجربیات در تمام این حوزههای مختلف ادامه دهیم.»
همچنین گفته شد:
واتساپ بیزینس، که پلتفرم تجاری این برنامه پیامرسان است، رشد بسیار جالبی داشته و بخشی از درآمد ۵ میلیون دلاری جمعآوریشده از مجموعه برنامههای تجاری شرکت را به خود اختصاص داده است.
متا در حال حاضر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای واتساپ بیزینس آزمایش میکند. سوزان لی در پیام روز چهارشنبه خود اعلام کرد که این شرکت در حال ایجاد یک رابط کاربری جدید و یک داشبورد مدیریت عامل هوش مصنوعی است که در آن مشاغل میتوانند با استفاده از ورودیهای خود مانند وبسایت، پروفایل واتساپ، صفحه اینستاگرام یا صفحه فیسبوک، به متا هوش مصنوعی آموزش دهند. مقالات آزمایشی در مورد فعالسازی رباتهای چت مبتنی بر متا توسط هوش مبتنی بر ابتکار نیز در حال انجام است.
همه اینها نشان میدهد که واتساپ به عنوان یک ابزار ارتباطی جهانی و از آن مهمتر، به عنوان یک استراتژی آینده از شرکت متا در مورد کاربرد هوش مصنوعی، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __