شرکت BMW با معرفی سیستم iDrive در اوایل دهه ۲۰۰۰، به عنوان پیشگام سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خودروهای مدرن شناخته میشود. حال، این شرکت برای نسل بعدی خودروهای الکتریکی خود، رویکردی کاملا نوین را در این زمینه اتخاذ کرده است.
سیستم iDrive پانارومای BMW که در نمایشگاه CES 2025 به طور رسمی رونمایی شد، از اواخر سال جاری میلادی به عنوان پیکربندی سختافزاری و نرمافزاری استاندارد در مدلهای جدید BMW، از جمله خودروهای الکتریکی Neue Klasse (به معنای کلاس جدید در زبان آلمانی) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این رویکرد جدید، تغییرات مشابهی را در سایر بخشهای خودروهای الکتریکی این شرکت، از باتریها گرفته تا طراحی ظاهری، به همراه خواهد داشت.
ویژگیهای کلیدی سیستم iDrive پانارومای BMW
صفحه نمایش سراسری و نازک: این نسخه جدید سیستم iDrive پانارومای BMW از یک صفحه نمایش باریک و سراسری در پایه شیشه جلوی خودرو بهره میبرد که تقریبا کل عرض داشبورد را پوشش میدهد. این طراحی، مشابه رویکردی است که شرکت فورد در سیستمهای اطلاعات و سرگرمی جدید خود به کار برده است. هدف اصلی این طراحی، نمایش اطلاعات بیشتر در موقعیتی نزدیکتر به خط دید راننده و افزایش ایمنی و تمرکز راننده است.
نمایش اطلاعات حیاتی و ویجتهای قابل تنظیم: این صفحه نمایش اطلاعات ضروری مانند سرعت خودرو، دستورات سیستم ناوبری و عملکرد سیستمهای کمک راننده را نمایش میدهد. علاوه بر این، راننده میتواند حداکثر شش ویجت را برای نمایش اطلاعات ثانویه مورد نظر خود انتخاب و تنظیم کند. این قابلیت، شخصیسازی بالایی را برای کاربر فراهم میکند.
صفحه نمایش لمسی ثانویه: در کنار صفحه نمایش اصلی، یک صفحه نمایش لمسی کوچکتر در موقعیت سنتی بین صندلیهای جلو قرار گرفته است. این صفحه نمایش از فناوری نور پسزمینه ماتریسی برای بهبود وضوح تصویر و همچنین منطق منوی QuickSelect، که از نسخههای فعلی iDrive به ارث رسیده، برای دسترسی سریع به عملکردهای پرکاربرد بهره میبرد.
تشخیص صدای پیشرفته: رانندگان همچنین میتوانند از سیستم تشخیص صدای داخلی خودرو استفاده کنند. BMW اعلام کرده است که سیستم iDrive پانارومای BMW از نرمافزار مدل زبان بزرگ (LLM) برای درک بهتر دستورات صوتی استفاده میکند. این امر، تعامل طبیعیتر و مؤثرتر با سیستم را امکانپذیر میسازد.
کنترلهای لمسی روی فرمان: کنترلهای اضافی به صورت دکمههای لمسی بر روی فرمان خودرو قرار گرفتهاند که به گفته این شرکت، به راحتی با لمس قابل شناسایی هستند.
سوئیچهای لمسی با بازخورد لمسی: سوئیچهای هپتیک (دارای بازخورد لمسی) نیز جایگزین بسیاری از عملکردهایی شدهاند که معمولا توسط اهرمها و دستهها کنترل میشدند، مانند برفپاککنها، چراغهای راهنما و تعویض دنده. این امر به طراحی داخلی خودروهای آینده این شرکت ظاهری بسیار مدرن و خلوت میبخشد.
نمایشگر هدآپ با گرافیک سه بعدی: در حالی که صفحه نمایش پانوراما بخش عمدهای از فضای بصری نمایشگرهای هدآپ فعلی را اشغال میکند، این شرکت قصد دارد یک نمایشگر هدآپ مجزا با گرافیک سه بعدی نیز ارائه دهد. این نمایشگر برای نمایش اطلاعات مربوط به ناوبری و سیستمهای کمک راننده استفاده خواهد شد و تجربه رانندگی را بهبود میبخشد.
سیستم عامل جدید BMW X: زیربنای سیستم iDrive پانارومای BMW، سیستم عامل جدید BMW X است. این سیستم عامل، مانند سیستم عامل ۹ که قرار است جایگزین آن شود، بر پایه پشته نرمافزاری متنباز اندروید (AOSP) ساخته شده است. با این حال، این شرکت ادعا میکند که سیستم جدید قابلیت بهروزرسانی و ارتقاء بیشتر و همچنین هماهنگی بهتری بین اجزای سختافزاری داشبورد را ارائه میدهد. به عنوان مثال، هنگامی که راننده تماسی دریافت میکند، یک آیکون روی صفحه نمایش اصلی ظاهر میشود و همزمان دکمه مربوطه روی فرمان روشن میشود تا پاسخ به تماس به آسانی انجام شود.
BMW اعلام کرده است که سیستم iDrive پانارومای BMW از اواخر سال ۲۰۲۵ در مدلهای جدید این شرکت عرضه خواهد شد. این زمان، تقریبا همزمان با عرضه اولین خودروهای الکتریکی Neue Klasse در اروپا است (عرضه در ایالات متحده ممکن است کمی دیرتر باشد).
Neue Klasse نشاندهنده بازگشت BMW به تولید خودروهای الکتریکی اختصاصی است، به جای اضافه کردن پیشرانههای الکتریکی به خودروهای بنزینی موجود، مانند مدلهای فعلی مانند i۵ و i۷. علاوه بر فناوری اطلاعات و سرگرمی جدید، این رویکرد باید منجر به بهبود برد و کارایی خودروهای الکتریکی این شرکت شود.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __