اهرام مصر چطور ساخته شدن؟ بلاخره این راز بزرگ کشف شد
یه تیم از دانشمندا یه شاخه قدیمی از رود نیل رو پیدا کردن که قبلا از کنار بیشتر از ۳۰ تا هرم رد میشده. این کشف شاید بتونه راز حمل و نقل سنگهای غول پیکر برای ساخت اهرام رو حل کنه.
این شاخه ۶۴ کیلومتری که از کنار مجموعه معروف اهرام جیزه رد میشده، هزاران ساله زیر خاک و زمینهای کشاورزی قایم شده بوده. پیدا شدن این رودخونه توضیح میده چرا اون موقع (حدود ۴۷۰۰ تا ۳۷۰۰ سال پیش) ۳۱ تا هرم رو تو یه خط تو یه منطقه خشک و بی آب و علف تو دره نیل ساخته بودن.
این منطقه نزدیک پایتخت قدیمی مصر یعنی ممفیس قرار داره و شامل اهرام بزرگ جیزه (تنها اثر باقی مونده از عجایب هفتگانه دنیای باستان)، خفرع، چئوپس و منکوره میشه.
باستان شناسا خیلی وقته فکر میکردن مصریهای باستان حتما از یه آبراهه نزدیک اونجا برای حمل و نقل سنگهای بزرگ استفاده میکردن.
سرپرست این تحقیق، خانم ایمان غنیم از دانشگاه کارولینای شمالی به خبرگزاری فرانسه گفته:
“ولی هیچکس از جای دقیق، شکل، اندازه یا نزدیکی این آبراهه بزرگ به محل اصلی اهرام مطمئن نبود.”
این تیم بینالمللی از محققان با استفاده از رادار ماهوارهای، این شاخه رودخانه رو که اسمشو گذاشتن اهرام (به عربی) نقشه برداری کردن.
خانم غنیم میگه رادار بهشون “قابلیت ویژهای برای نفوذ به سطح شن و ماسه و تولید تصاویر از ویژگیهای پنهان از جمله رودخانههای مدفون و سازههای باستانی” رو میده.
طبق تحقیقی که تو مجله Communications Earth & Environment چاپ شده، بررسیهای میدانی و نمونههای رسوبی از محل، وجود این رودخانه رو تایید میکنه.
به گفته دانشمندان، این رودخانه پرقدرت کم کم با شن پوشیده شده که احتمالا از یه خشکسالی بزرگ حدود ۴۲۰۰ سال پیش شروع شده.
راز بزرگ اهرام
اهرام جیزه روی یه سطح صاف تقریبا یه کیلومتری از ساحل رودخانه قرار داشتن.
خانم غنیم میگه خیلی از اهرام یه “مسیر پیاده روی تشریفاتی برجسته” داشتن که در امتداد رودخانه حرکت میکرد و بعد به معابد دره که به عنوان بندر استفاده میشدن، ختم میشد.
این نشون میده که رودخانه “نقش کلیدی در حمل و نقل مصالح ساختمانی عظیم و کارگرانی که برای ساخت اهرام مورد نیاز بودن، داشته.”
اینکه مصریهای باستان چطور تونستن همچین سازههای عظیم و بادوام رو بسازن، یکی از رازهای بزرگ تاریخ بوده.
همکار نویسنده این تحقیق، سوزان اونستین از دانشگاه ممفیس تو تنسی به خبرگزاری فرانسه گفته: “حمل و نقل این مصالح سنگین که اکثرشون از جنوب بودن، روی آب رودخانه خیلی راحتتر از خشکی بوده.”
احتمالا ساحل رودخونه جایی بوده که مراسم تشییع جنازه فراعنه رو اونجا تحویل میگرفتن قبل از اینکه بدنشون رو به “محل دفن نهاییشون داخل هرم” ببرن.
این رودخانه همچنین ممکنه دلیل اینکه چرا اهرام تو جاهای مختلف ساخته شدن رو هم توضیح بده.
اون میگه: “مسیر و حجم آب رودخانه تو طول زمان تغییر کرده، پس پادشاهان سلسله چهارم مجبور بودن نسبت به پادشاهان سلسله دوازدهم، انتخابهای متفاوتی انجام بدن.”
“این کشف به من یادآوری کرد که چقدر بین جغرافیا، آب و هوا، محیط زیست و رفتار انسان ارتباط وجود داره.”