مشکل تامین قطعات خودروهای چینی در سال ۱۴۰۳، مسئله تازهای نخواهد بود زیرا مالکین خودروهای چینی در سال ۱۴۰۲ نیز با کمبود لوازم یدکی روبرو بودند.
مشکل تامین قطعات خودروهای چینی در سال ۱۴۰۳
پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، مونتاژکارهایی تاسیس شدند که عمدتا خودروی چینی به بازار روانه میکنند. روند رو به رشد این جریان باعث ایجاد مشکلاتی در صنعت لوازم یدکی شده است.
قبلتر طی خبری اعلام شده بود که لوازم یدکی ۵۰ درصد گران خواهند شد و این موضوع وقتی باعث نگرانی میشود که به دلیل تورم و نرخ ارز، با مشکل تامین قطعات خودروهای چینی در سال ۱۴۰۳ نیز مواجه خواهیم شد.
حسینی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران اشاره کرد که در حال حاضر میان عرضه و تقاضا در بازار لوازم یدکی تعادل برقرار است اما برخی خودروهای چینی با مشکل روبرو میشوند. از علل اصلی این مشکل، شرکتهای چینی هیچ تعهدی مبنی بر تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش در بازار هدف را ندارند وبدون رعایت اصول اولیه خودروهای خود را عرضه میکنند.
علاوه بر این حسینی گفت در برخی نمونهها، قیمت قطعات یدکی چینی از نمونههای اروپایی و ژاپنی نیز گرانتر هستند.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران علت دوم مشکل تامین قطعات خودروهای چینی در سال ۱۴۰۳ را تخصیص تمامی ارز نیمایی وزارت صمت به بازار خودرو و نادیده گرفتن بازار لوازم دانست و عنوان کرد که اگر همچنان این بی توجهی ادامه داشته باشد، سال ۱۴۰۳ از هر سال دیگر سختترخواهد بود.
احمد حسینی در پایان خاطرنشان میکند که نهتنها در بازار امروز شاهد شفافیت نیستیم، بلکه کالای بیکیفیت و تقلبی هم تا دلتان بخواهد وجود دارد. در حال حاضر بازار لوازم یدکی انباشته از اجناس فیک و تقلبی است که از مبادی قانونی و با شناسه و کد رهگیری به فروش میرسند. متاسفانه در این ماجرا هیچکس خود را مقصر نمیداند و انگشت اتهام را به این و آن بند میکنند!