هوندا با رونمایی از کانسپ های سری صفر هوندا که شامل دو مدل سدان و شاسی بلند برقی در نمایشگاه CES 2025 گامی بلند به سوی تولید نسل بعدی خودروهای الکتریکی برداشت. این رویداد شاهد معرفی دو مدل اولیه با نامهای Saloon O و SUV O بود که به عنوان اولین خودروهای برقی سری O، از سال آینده در خط مونتاژ اوهایو به تولید خواهند رسید.
این دو خودروی برقی در واقع نسخههای تکامل یافته از خودروهای کانسپ های سری صفر هوندا هستند که در نمایشگاه CES 2025 به نمایش گذاشته شده بودند. تفاوت اصلی این نمونههای اولیه با مدلهای مفهومی، نزدیکی بیشتر آنها به واقعیت و انتظارات خریداران است.
به همین دلیل به جای برچسب کانسپت از عنوان نمونه اولیه برای آنها استفاده میشود. سابقه هوندا نشان میدهد که نمونههای اولیه معمولا با کمتربن تغییرات به مرحله تولید میرسند و انتظار میرود این روند در مورد سری O نیز صدق کند.
طراحی و ظاهر کلی کانسپ های سری صفر هوندا
۰ Saloon: این مدل، شکل گوه ای کم ارتفاع کانسپت سال گذشته را حفظ کرده و ظاهری شبیه به ابرخودروهای دهه ۱۹۸۰ به خود گرفته است. این طراحی، آن را از سدانهای برقی مدرن متمایز میکند. (شایان ذکر است که سالون اصطلاحی رایج برای سدان در خارج از ایالات متحده است).
۰ SUV: این مدل بیشتر از مدل قبلی خود یعنی Space-Hub فاصله گرفته و شباهت کمتری به ون دارد. با این حال، همچنان ویژگیهای ظاهری جذابی مانند دم مخروطی شکل دارد که احتمالاً با هدف کاهش کشش آیرودینامیکی طراحی شده است.
هوندا در این نمایشگاه جزئیات فنی زیادی از کانسپ های سری صفر هوندا ارائه نکرد، اما به موارد مهمی اشاره کرد:
سیستم فرمان به سیم (Steer-by-wire): این سیستم که پیش از این در تسلا سایبرتراک و اینفینیتی Q50 نیز استفاده شده بود، ارتباط مکانیکی بین فرمان و چرخها را حذف میکند. هوندا معتقد است این فناوری با ادغام بیشتر با سایر سیستمهای الکترونیکی، هندلینگ بهتری را ارائه میدهد.
سیستم کمک راننده سطح ۳: کانسپ های سری صفر هوندا به سیستم کمک راننده سطح ۳ مجهز خواهند بود. این بدان معناست که رانندگان میتوانند حداقل در برخی موقعیتها، مانند رانندگی در بزرگراهها و در ترافیک سنگین، چشمان خود را از جاده بردارند. هوندا پیش از این، عرضه محدود این فناوری را در سال ۲۰۲۱ و فقط در ژاپن آغاز کرده بود. اکنون، این شرکت آماده ارائه نسل بعدی سیستم سطح ۳ خود در ایالات متحده است، اما قوانین دولتی مربوط به این فناوری را مانعی بر سر راه خود میبیند.
در ابتدا، قابلیت سطح ۳ فقط در ترافیک بزرگراهها در دسترس خواهد بود، مشابه سیستم Drive Pilot Level 3 مرسدس بنز که در سال ۲۰۲۳ در کالیفرنیا و نوادا عرضه شد. عملکردهای بیشتر بعداً از طریق بهروزرسانیهای OTA (Over-The-Air) اضافه خواهند شد.
هوش مصنوعی: هوندا با هدف بهبود عملکرد خودروها، هوش مصنوعی را در آنها ادغام میکند. این شرکت قصد دارد از یک مدل یادگیری بدون نظارت از Helm.ai به همراه مدلهای رفتاری رانندگان با تجربه استفاده کند تا به هوش مصنوعی در یادگیری سریعتر کمک کند. هوندا همچنین برخی از کارهای توسعه خود را انجام داده است که به گفته این خودروساز، میتواند در آموزش سیستمهای کمک راننده برای همکاری بهتر با سایر کاربران جادهای مفید باشد، به عنوان مثال، تشخیص سریعتر زمان مناسب برای دادن حق تقدم.
سیستم عامل Asimo: کانسپ های سری صفر هوندا به یک سیستم عامل جدید به نام Asimo مجهز خواهند شد. این نام از ربات انساننمای هوندا که از سال ۲۰۰۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰ در نمایشگاههای خودرو و نمایشگاههای تجاری حضور داشت، گرفته شده است. هوندا میگوید سیستم عامل Asimo رابط کاربری و تمام سیستمهای خودرو را اجرا میکند و کاملاً از طریق OTA قابل بهروزرسانی خواهد بود.
همکاری با Renesas Electronics: هوندا با شرکت Renesas Electronics برای توسعه یک سیستم روی تراشه برای مدلهای آینده سری ۰ قراردادی امضا کرده است. هدف این است که واحدهای کنترل متعددی که مسئول سیستمهای خودروی منفرد هستند، در یک واحد اصلی تجمیع شوند. این امر میتواند به کاهش مصرف انرژی برای افزایش برد خودرو کمک کند و از مشکلات مربوط به تامین واحدهای کنترل از چندین تامین کننده با نرم افزارهای مختلف جلوگیری کند.
درگاه شارژ NACS: تمام کانسپ های سری صفر هوندا با درگاههای استاندارد شارژ آمریکای شمالی (NACS) به سبک تسلا ساخته خواهند شد. هوندا در تلاش است تا اواخر امسال به شبکه سوپرشارژر تسلا دسترسی پیدا کند و بخشی از کنسرسیوم هشت خودروساز است که شبکه شارژ سریع آیونا را راهاندازی میکند. در مجموع، هوندا انتظار دارد مشتریان خودروهای برقی خود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ هزار ایستگاه شارژ عمومی دسترسی داشته باشند.
شارژ خانگی و ChargeScape: برای شارژ خانگی، کانسپ های سری صفر هوندا نیز از سرمایهگذاری مشترک ChargeScape بین هوندا، فورد، نیسان و بیامو بهره میبرد. این سه خودروساز امیدوارند تا سال ۲۰۲۶ یک پلتفرم نرمافزاری راهاندازی کنند که از جمله موارد دیگر، به مشتریان اجازه میدهد تا برق اضافی را به شبکه بازگردانند.
زمان عرضه و بازارها:
هوندا قصد دارد نسخه تولیدی SUV 0 را در نیمه اول سال ۲۰۲۶ در آمریکای شمالی عرضه کند و مدل ۰ Saloon نیز در اواخر همان سال عرضه خواهد شد. هر دو مدل ابتدا وارد آمریکای شمالی و پس از آن بازارهای دیگر مانند اروپا و ژاپن خواهند شد. احتمالاً این خودروها پایه ای برای Afeela EV از سونی هوندا موبیلیتی هستند که برای عرضه در سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است.
در حال حاضر، هوندا همچنان به جنرال موتورز متکی است تا نمایشگاههای خود را با مدلهای برقی پر کند. این مدلها شامل هوندا پرولوگ و آکورا ZDX، دو شاسیبلند الکتریکی برگرفته از مدلهای جنرال موتورز هستند.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __