اداره هوانوردی فدرال FAA در توصیه خود برای پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس، مرتکب یک خطای تایپی قابل توجه شد و نام این فضاپیما را به صورت نادرست نوشت. این خطا در حالی رخ داد که اسپیس ایکس اوایل این هفته تایید کرد که اولین تاریخ احتمالی برای انجام این پرواز، ۱۳ ژانویه خواهد بود و ۱۴ ژانویه نیز به عنوان تاریخ پشتیبان در نظر گرفته شده است.
این تاریخها در حالی اعلام شدند که شرکت اسپیس ایکس در حال انجام آخرین مراحل آمادهسازی برای این پرواز آزمایشی بود، از جمله انباشته کردن فضاپیمای مرحله بالایی استارشیپ بر روی تقویتکننده سوپر هوی.
نکات مهم در بخش پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس
یکی از نکات قابل توجه در مورد پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس، روند متفاوت دریافت مجوز پرتاب از FAA نسبت به پروازهای آزمایشی قبلی است. اسپیسایکس این بار تنها چند هفته قبل از پرواز، مجوز را دریافت کرد. FAA در اواسط دسامبر، پس از همکاری با اسپیسایکس برای محدود کردن فهرستی از ناهنجاریهای بالقوه در طول ماموریت که نیازی به بررسی دقیق نداشتند، مجوز پرواز ۷ را صادر کرد.
این ناهنجاریها شامل مواردی مانند خرابی سپر حرارتی، فلپها، موتورهای رپتور در هنگام فرود یا در فضا و همچنین خرابی سیستم ایمنی سوپر هوی پس از گرفتن توسط برج پرتاب بود. این رویکرد نشاندهنده تسریع روند صدور مجوز توسط FAA و افزایش اعتماد به اسپیسایکس در انجام پروازهای آزمایشی است.
پس از انتشار چندین توصیه کنترل ترافیک هوایی که تاریخ احتمالی پرتاب استارشیپ را برای آخر هفته پیشبینی میکردند، اسپیسایکس رسما تأیید کرد که اولین پرواز این موشک در روز دوشنبه انجام خواهد شد. FAA نیز این تاریخ را برای پرتاب بزرگترین موشک در حال توسعه جهان تأیید کرد، اما متأسفانه این تأیید با یک خطای تایپی عجیب همراه بود که در تصویر منتشر شده از توصیه FAA قابل مشاهده است. این خطا، هرچند کوچک، توجه بسیاری را به خود جلب کرد و نشاندهنده اهمیت دقت در انتشار اسناد رسمی است.
پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس، بیشترین میزان ارتقاء را در بین پروازهای آزمایشی این فضاپیما تا به امروز خواهد داشت. این اولین باری خواهد بود که اسپیسایکس نسل دوم فضاپیمای استارشیپ خود را به پرواز درمیآورد که شامل ارتقاءهای متعددی در سیستمهای مختلف است. این ارتقاءها شامل موارد زیر میشود:
فلپهای بازطراحی شده: برای بهبود پایداری و کنترل فضاپیما در هنگام ورود مجدد به جو زمین.
ارتقاء سیستمهای اویونیک و پیشرانه: برای افزایش دقت و کارایی عملکرد فضاپیما.
آزمایش سختافزار جدید برای ارزیابی عملکرد کاشیهای محافظ حرارتی: این آزمایش به منظور بررسی عملکرد این کاشیها در طول تلاش احتمالی برای گرفتن و استفاده مجدد از آنها انجام میشود.
در مورد مرحله اول تقویتکننده سوپر هوی، پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس اولین باری است که این موشک با موتور رپتور مورد استفاده مجدد قرار میگیرد. قابلیت استفاده مجدد، اسپیسایکس را به یکی از پیشروان صنعت هوافضا تبدیل کرده است و این آزمایش، نقطه عطفی در توسعه فناوری موشکی محسوب میشود. این نه تنها اولین استفاده مجدد از یک مرحله اول استارشیپ با موتور رپتور است، بلکه اولین استفاده مجدد برای خود موتور رپتور نیز خواهد بود.
موتور رپتور، طراحی متفاوتی نسبت به موتورهای مرلین دارد که در موشک فالکون ۹ اسپیسایکس استفاده میشوند. چرخه احتراق مرحلهای با جریان کامل، راندمان سوخت را بهبود میبخشد، در حالی که انتخاب سوخت متان، منجر به تجمع کمتر دوده در داخل موتور و مزایای دیگر میشود.
پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس همچنین نشاندهنده تلاش دیگری برای آزمایش موتور رپتور در فضا خواهد بود. این آزمایش برای تأیید پرتاب مداری از سوی FAA بسیار حیاتی است. اسپیسایکس همچنین قصد دارد شبیهسازهای ماهوارهای استارلینک را در پرواز ۷ به فضا پرتاب کند و آنها را همراه با فضاپیما به فضا بفرستد. استارشیپ برای آینده استارلینک بسیار مهم است، زیرا اسپیسایکس نسل دوم ماهوارههای استارلینک را با در نظر گرفتن ابعاد و قابلیتهای این موشک بزرگتر طراحی کرده است.
اگر مرحله بالایی در پرواز ۷ استارشیپ اسپیس ایکس با موفقیت در اقیانوس فرود بیاید (اسپلشداون)، اسپیسایکس میتواند تلاش کند تا آن را با برج پرتاب در پرواز ۸ بگیرد. پرواز آینده همچنین دارای ارتقاءهایی در برج پرتاب برای بهبود دقت موقعیت تقویتکننده سوپر هوی در هنگام بازگشت خواهد بود. این ارتقاءها شامل بهبود سیستمهای هدایت و کنترل برج پرتاب برای افزایش دقت در گرفتن تقویتکننده است.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __