موتورهای PhysX و Flow، حالا پس از سالها انتظار و انتقاد، بالاخره به طور کامل متن باز شدهاند؛ تصمیمی که یکی از مهمترین اقدامات فنی انویدیا به شمار میرود. این اقدام نه تنها دسترسی آزاد توسعه دهندگان به کدهای موتور فیزیکی پیشرفته مبتنی بر کارت گرافیک را فراهم میکند، بلکه نقطه عطفی در دگرگونی شبیه سازیهای فیزیکی در زمان واقعی محسوب میشود؛ حوزهای کلیدی که در آن CUDA و برنامه نویسی گرافیکی نقشی محوری دارند.
نقطه عطفی در مسیر متن باز شدن PhysX
در سال ۲۰۱۸، انویدیا PhysX SDK را تحت مجوز BSD-3-Clause منتشر کرد؛ حرکتی که در ابتدا بسیار مثبت به نظر میرسید، اما بخشی از کدها به ویژه هستههای گرافیک و شیدرهای محاسباتی همچنان بسته باقی ماندند. این مسئله باعث شد کاربران، به ویژه توسعه دهندگان بازی و فعالان حوزه شبیه سازی فیزیکی، نتوانند به طور کامل از قدرت و انعطاف این فناوری بهرهمند شوند.
اما حالا، پس از گذشت حدود شش سال و نیم، این کمبود نیز جبران شده است. انویدیا اعلام کرده که بیش از ۵۰۰ هسته CUDA مربوط به ویژگیهایی چون دینامیک اجسام صلب، شبیه سازی سیالات و اجسام قابل تغییر اکنون به طور کامل در دسترس جامعه متن باز قرار گرفتهاند.
از سوی دیگر، انتشار کد کامل GPU Compute Shader کتابخانه Flow، سیستم شبیه سازی سیال مبتنی بر Sparse Grid، به این معناست که توسعه دهندگان میتوانند به صورت مستقیم در عملکرد آن دست ببرند، آن را بهینه سازی کنند یا حتی در پروژههای سفارشی مورد استفاده قرار دهند.
پیامدهای این تصمیم برای کاربران و توسعه دهندگان
متن باز شدن کامل PhysX و Flow صرفا یک حرکت نمایشی نیست؛ بلکه میتواند راه گشای بسیاری از پروژهها و حتی احیای برخی بازیهای قدیمی باشد. برای مثال، در ماههای اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه انویدیا دیگر از کارتهای سری جدید RTX 50 برای پردازش فیزیکی مبتنی بر PhysX پشتیبانی نمیکند.
این تصمیم باعث شده برخی کاربران به راهکارهای عجیب مانند نصب یک کارت RTX 3050 بهصورت اختصاصی برای اجرای PhysX روی سیستم خود روی آورند. این اقدام، هرچند خلاقانه، اما غیرعملی و پرهزینه است.
اکنون با دسترسی کامل به کدهای کارت گرافیک شبیه سازی، توسعه دهندگان مستقل و حتی کاربران علاقمند میتوانند به بهینه سازی بازیهای قدیمی مانند Batman: Arkham Asylum یا Mirror’s Edge بپردازند و پشتیبانی از PhysX را برای نسلهای جدید کارتهای گرافیکی بازگردانند، کاری که تاکنون فقط در توان انویدیا بود. این تحول، عملا کنترل بیشتری به جامعه توسعه دهندگان و فعالان حوزه بازیهای ویدیویی میدهد.
گامی بهسوی آیندهای بازتر در شبیه سازی فیزیکی
تصمیم اخیر انویدیا را باید در متن تغییرات وسیعتری در صنعت کارت گرافیک و توسعه موتورهای بازی تحلیل کرد. طی سالهای گذشته، شاهد افزایش محبوبیت موتورهای بازی متنبازی مانند Godot و استفاده گستردهتر از کتابخانههای فیزیکی مستقل بودیم. این در حالی است که آنریل انجین نیز با نسخههای اخیر خود تمرکز بیشتری بر شبیه سازیهای دقیق فیزیکی از طریق Chaos Physics دارد.
متن باز شدن کامل GPU PhysX و Flow، میتواند به این معنا باشد که انویدیا یا قصد دارد تمرکز خود را به حوزههایی چون هوش مصنوعی و یادگیری عمیق معطوف کند، جایی که CUDA همچنان پادشاهی میکند و یا میخواهد جامعه توسعه دهندگان را در ارتقاء سیستمهای فعلی شریک کند.
در هر صورت، این تصمیم به نفع اکوسیستم است؛ چرا که حالا محققان دانشگاهی، شرکتهای کوچک، و تیمهای بازی سازی مستقل میتوانند از پیشرفتهترین ابزارهای شبیه سازی در زمان واقعی استفاده کرده و حتی مسیرهای جدیدی در توسعه فیزیک واقعیتر، طبیعیتر و سریعتر تعریف کنند.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __