تا چه اندازهای از آینده طراحی دیجیتال باخبر هستید؟ و آیا این پاسخ این سوال برای شما جذابیتی به خصوصی دارد؟ در این مقاله به بررسی کنفرانس Google I/O و تاثیراتی که میتواند بر آینده تجربه کاربری بگذارد.
این کنفرانس در ۳۰ و ۳۱ اردبهشت ماه برگزار خواهد شد و گوگل آماده رونمایی بزرگترین تحول بصری اندروید در یک دهه اخیر است. مدل زبان طراحی Material 3 Expressive متحول کننده تجربه کاربری در اندروید ۱۶ و تمامی اپلیکیشنهای آینده خواهد شد.
رونمایی مدل زبانی Material 3 Expressive در کنفرانس Google I/O به طور ناخواسته در یکی از صفحات رسمی گوگل ظاهر و سپس حذف شد و از طریق آرشیو اینترنتی قابل مشاهده مانده است.
تاریخچه مدل زبان طراحی و اولویت طراحی در پویایی تجربه کاربری
ویژگی / نسخه طراحی | Material Design (از ۲۰۱۴) | Material You (Material 3) | Material 3 Expressive (نسخه جدید) |
---|---|---|---|
هدف اصلی | ایجاد چارچوبی منظم و یکپارچه برای رابط کاربری اندروید | تمرکز بر شخصیسازی از طریق رنگ پردازی داینامیک و عناصر منعطف | فاصله گرفتن از ساختار خشک، حرکت به سمت طراحی احساس برانگیز، خلاق و انسانی |
مشخصات ظاهری | خطوط تمیز، انیمیشنهای ملایم، ساختاری شبیه کاغذهای لایهلایه | رنگ پردازی داینامیک، عناصر منعطف | طراحیای که احساس ایجاد کند |
انتقادات | شباهت بیش از حد میان اپها، یکنواختی، نبود هویت بصری متمایز | به طور مشخص در متن ذکر نشده اما احتمالا انتقاد یکنواختی همچنان پا بر جا بوده | هدف رفع انتقادات قبلی در زمینه یکنواختی و نبود احساس است |
رویکرد جدید | – | – | رابط کاربری باید بتواند احساس ایجاد کند و در عین حال کارآمدتر از همیشه باشد. |
ویژگیهای کلیدی مدل زبان طراحی Material 3 Expressive
برخلاف نسخههای پیشین، M3 Expressive از عناصر بصری متنوعتر، رنگهای پرانرژیتر و حرکات انیمیشنی فیزیکی بهره میبرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ویژگیهای برجسته این زبان طراحی عبارتند از:
شکلها و رنگهای چشم گیر انیمیشنهای فیزیکی و تعاملی افزایش تمایز بصری میان اجزا انعطاف در هویت بصری برندها
مدل زبان طراحی Material 3 Expressive، پس از ۳ سال نحقیقات مداوم گوگل با ۶۴ نوع مطالعه مختلف بر روی ۱۸۰۰۰ شرکت کننده تهیه شده است. طبق نتایج، طراحی جدید میتواند زمان واکنش کاربران به عناصر کلیدی رابط کاربری را تا ۴ برابر کاهش دهد.
متخصصان گوگل در تحقیقات جدید کشف نمودهاند که طراحی صرفا درباره زیبایی شناسی یا کارکرد نیست، بلکه درباره ارتباط احساسی است. عناصر بصری در M3E به گونهای تنظیم شدهاند که تجربه استفاده از اپلیکیشنها را زنده جلوه دهند.
گوگل در پست حذف شدهاش این جمله معنادار را آورده بود:
طراجی Expressive باعث میشود چیزی احساس کنید.
این مدل زبان طراحی بر ۳ اصل کلیدی استوار است:
برانگیختن احساس تقویت عملکرد بهبود کارایی شناختی
تجربه Material 3 Expressive به راحتی امکان پذیر نخواهد بود
طبیعتا اولین گوشیهایی که این مدل زبان طراحی را تجربه خواهند کرد؛ پیکسلها خواهند بود و بعد از مدتی سایر برندها. پس چرا این تجربه به راحتی امکان پذیر نخواهد بود؟
هر برندی مجهز به یک زبان طراحی خاص هستند که بخشهاس از طراحی گوگل را بر اساس ترجیحات خود تغییر میدهند.این مسئله منجر به تکه تکه شدن تجربه کاربری خواهد بود. حتی اگر گوگل این زبان را به طور رسمی معرفی کند، تا زمانی که تولید کنندگان گوشی و توسعه دهندگان اپلیکیشنهای شخص ثالث آن را نپذیرند، نمیتوان به پیاده سازی کامل آن در اکوسیستم اندروید امید داشت.
از طرفی فشارهای حقوقی فزاینده بر گوگل درباره مدیریت اندروید و فروشگاه play، گوگل نمیتوناد به سادگی توسعه دهندگان را وادار به پیروی از زبان طراحی جدید کند. از این رو، میزان موفقیت Material 3 Expressive در گرو ابزارهای ساد، مستندات جامع و انگیزههای فنی یا تجاری خواهد بود.
با نزدیک شدن به کنفرانس Google I/O، انتظارها از بلندپروازانهترین قدم گوگل در طراحی رابط کاربری بیشتر میشود؛ تلاشی برای دوری از یک نواختی و نزدیک شدن به تجربهی انسانیتر و در عین حال کاربردی تر.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __