انویدیا با معرفی فناوری DLSS 4 انویدیا در رویداد CES 2025، جهشی بزرگ در زمینه بهبود عملکرد و کیفیت تصویر در بازیها ایجاد کرده است. این فناوری با بهرهگیری از هوش مصنوعی و ویژگیهای نوآورانه، تجربهای بینظیر را برای کاربران کارتهای گرافیک سری RTX 50 ارائه میدهد.
این قابلیت با فناوری تولید چند فریم، ارتقا مقیاس پیشرفتهای برای سری RTX 20 و بالاتر، عملکرد دیوانهوار ۸ برابری را در مقابل DLSS 3 ارائه میدهد. این شرکت در طول معرفی این قابلیت از ویژگی Multi-Frame Generation نیز رونمایی کرد که برای تقویت ۸ برابری در کارتهای گرافیک سری RTX 50 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در رویداد CES 2025، انویدیا بار دیگر DLSS را با معرفی نسخه چهارم که دارای نسل چند فریم برای کارتهای گرافیک و لپتاپهای سری RTX 50 است، ارتقا داد. در طول معرفی این سری حدود ۷۵ بازی و برنامه Multi-Frame Generation کاملا پشتیبانی میشود.
قابلیتها و ویژگیهای مهم فناوری DLSS 4 انویدیا در رویداد CES 2025
معرفی فناوری DLSS 4 انویدیا در رویداد CES 2025 یک تجربه بسیار جذبا بود و انویدیا اعلام کرد که این فناوری در کارتهای گرافیک و لپتاپهای سری RTX 50 به کار گرفته خواهد شد. همچنین، ۷۵ بازی و برنامه از ابتدا از این ویژگی پشتیبانی خواهند کرد که نشاندهنده استقبال گسترده از این فناوری است.
DLSS Multi Frame Generation تا سه فریم اضافی را در هر فریم رندر شده بهطور سنتی تولید میکند، که با مجموعه کامل فنآوریهای DLSS کار میکند تا نرخ فریمها را تا ۸ برابر نسبت به رندرهای brute-force سنتی ضرب کند. این بهبود عملکرد عظیم در کارتهای گرافیک RTX 5090 قفل بازیهای خیرهکننده ۴K 240 FPS را کاملا ردیابی اشعه باز میکند.
توضیح دقیقتر در مورد نحوه عملکرد Multi-Frame Generation در این بخش ارائه شده است. این فناوری با تولید تا سه فریم اضافی برای هر فریم رندر شده، نرخ فریم را به طور چشمگیری افزایش میدهد. این افزایش عملکرد، به ویژه در کارت گرافیک RTX 5090، امکان اجرای بازیها با رزولوشن ۴K و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه با فعال بودن کامل Ray Tracing را فراهم میکند. رندرهای brute-force سنتی به روشهای رندر بدون استفاده از تکنیکهای بهینهسازی مانند DLSS اشاره دارد.
در RTX 5090، فناوری DLSS 4 انویدیا با Multi Frame Generation عملکرد را در مقایسه با رندر brute force سنتی در این صحنه سایبرپانک ۲۰۷۷ بیش از ۸ برابر می کند، تاخیر PC برای گیم پلی پاسخگوتر به نصف کاهش می یابد و کیفیت تصویر بیشتر افزایش می یابد.
فناوری DLSS 4 انویدیا همچنین بزرگترین ارتقا را برای مدلهای هوش مصنوعی خود از زمان انتشار DLSS 2.0 در سال ۲۰۲۰ ارائه میکند. DLSS Ray Reconstruction، DLSS Super Resolution و DLAA اکنون توسط اولین برنامه واقعی ترانسفورماتور در صنعت گرافیک ارائه میشوند. معماری پیشرفته مدلهای هوش مصنوعی مرزی مانند ChatGPT، Flux و جمنای را تقویت میکند. مدلهای ترانسفورماتور DLSS کیفیت تصویر را با بهبود پایداری زمانی، باگ کمتر و جزئیات بیشتر در حرکت بهبود میبخشند.
یکی از مهمترین جنبههای فناوری DLSS 4 انویدیا، استفاده از مدلهای هوش مصنوعی ترانسفورماتور است که پیش از این در فناوریهایی مانند ChatGPT مورد استفاده قرار گرفته بود. این مدلها با بهبود پایداری زمانی، کاهش باگ و افزایش جزئیات در حرکت، کیفیت تصویر را به سطح جدیدی ارتقا میدهند. این بزرگترین بروزرسانی در مدلهای هوش مصنوعی DLSS از زمان DLSS 2.0 در سال ۲۰۲۰ است.
در کنار در دسترس بودن سری RTX 50، کاربران برنامه انویدیا می توانند بازی ها و برنامه ها را برای استفاده از این پیشرفت ها ارتقا دهند.
۷۵ بازی DLSS و برنامه دارای Frame Generation را میتوان به چند فریم در پردازندههای گرافیکی سری RTX 50 ارتقا داد. برای همان بازیها، Frame Generation به پردازندههای گرافیکی RTX 50 سری و ۴۰ سری ارتقا داده میشود و عملکرد را افزایش میدهد و در عین حال مصرف حافظه گرافیکی را کاهش میدهد. در تمام پردازندههای گرافیکی RTX، بازیهای DLSS با Reconstruction، Super Resolution و DLAA را میتوان به مدل جدید ترانسفورماتور فناوری DLSS 4 انویدیا ارتقا داد.
نسل چند فریم فناوری DLSS 4 انویدیا
مدل هوش مصنوعی DLSS 3 Frame Generation از داده های بازی مانند بردارهای حرکت و عمق و یک میدان جریان نوری از شتاب دهنده جریان نوری سری RTX 40 برای تولید یک فریم اضافی استفاده می کند. تولید فریم های متعدد هزینه زیادی را به همراه داشت زیرا هم شتاب دهنده جریان نوری و هم مدل هوش مصنوعی برای هر فریم تازه تولید شده مورد نیاز است و هزینه عملکرد GPU را کاهش می دهد و در نتیجه نرخ فریم ورودی پایین تر می شود.
فناوری DLSS 4 انویدیا Multi Frame Generation چندین نوآوری سخت افزار Blackwell و فناوری DLSS 4 انویدیا را ترکیب می کند تا تولید فریم های متعدد را به واقعیت تبدیل کند. مدل جدید هوش مصنوعی نسل فریم ۴۰ درصد سریعتر است، ۳۰ درصد از حافظه گرافیکی کمتری استفاده میکند و برای تولید فریمهای متعدد فقط باید یک بار در هر فریم رندر شده اجرا شود.
به عنوان مثال، در Warhammer 40,000، بازی Darktide، این مدل نرخ فریم ۱۰ درصد سریعتری ارائه میدهد، در حالی که از ۴۰۰ مگابایت حافظه کمتر در ۴K، حداکثر تنظیمات و استفاده از DLSS Frame Generation استفاده میکند.
حتی با وجود این کارآییها، پردازنده گرافیکی همچنان باید ۵ مدل هوش مصنوعی را برای هر فریم رندر شده، در عرض چند میلیثانیه در سراسر Super Resolution، Ray Reconstruction و Multi Frame Generation اجرا کند، در غیر این صورت DLSS Multi Frame Generation میتوانست به یک کاهشدهنده سرعت تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، پردازندههای گرافیکی سری RTX 50 شامل هستههای تنسور نسل پنجم با عملکرد پردازش AI تا ۲.۵ برابر بیشتر است.
هنگامی که فریمهای جدید تولید میشوند، سرعت آنها به طور مساوی انجام میشود تا تجربهای صاف را ارائه دهند. DLSS 3 Frame Generation از آهنگسازی مبتنی بر پردازنده با تنوع استفاده میکند که میتواند با فریمهای اضافی ترکیب شود، که منجر به سرعت کمتر فریم بین هر فریم میشود که بر صافی تأثیر میگذارد.
برای پرداختن به پیچیدگیهای تولید فریمهای متعدد، بلکول از سختافزار Flip Metering استفاده میکند که منطق سرعت فریم را به موتور نمایشگر تغییر میدهد و کارت گرافیک را قادر میسازد تا زمان نمایش را با دقت بیشتری مدیریت کند. موتور نمایشگر بلک ول همچنین با دو برابر قابلیت پردازش پیکسلی بهبود یافته است تا از وضوح بالاتر و نرخ تازه سازی برای Flip Metering سخت افزاری با فناوری DLSS 4 انویدیا پشتیبانی کند.
مدل جدید ترانسفورماتور
فناوری DLSS 4 انویدیا دارای یک ارتقاء معماری عمده برای بازسازی اشعه DLSS، DLSS Super Resolution و DLAA با اولین استفاده بلادرنگ در صنعت گرافیک از یک مدل مبتنی بر ترانسفورماتور است.
این جمله تأکید میکند که فناوری DLSS 4 انویدیا اولین استفاده بلادرنگ از مدلهای ترانسفورماتور در صنعت گرافیک است و این مدلها بهبودهای قابل توجهی در بازسازی اشعه، Super Resolution و DLAA ایجاد میکنند.
پیش از این، DLSS از شبکههای عصبی کانولوشن (CNN) برای تولید پیکسلهای جدید با تجزیه و تحلیل بافت محلی و ردیابی تغییرات در آن مناطق در فریمهای متوالی استفاده میکرد. پس از شش سال بهبود مستمر، ما به محدودیتهای ممکن با معماری DLSS CNN رسیدهایم.
مدل جدید ترانسفورماتور DLSS از یک ترانسفورماتور بینایی استفاده می کند، که عملیات توجه به خود را قادر می سازد تا اهمیت نسبی هر پیکسل را در کل فریم و در فریم های متعدد ارزیابی کند. مدل جدید با استفاده از پارامترهای دو برابر مدل CNN برای دستیابی به درک عمیقتر از صحنهها، پیکسلهایی تولید میکند که پایداری بیشتر، باگ کمتر، جزئیات بالاتر در حرکت و لبههای صافتر را در صحنه ارائه میدهند.
برای محتوای فشرده پرتو ردیابی شده، مدل جدید ترانسفورماتور برای بازسازی پرتو، ارتقای بزرگی در کیفیت تصویر، بهویژه در صحنههایی با شرایط نوری چالشبرانگیز، ارائه میکند. به عنوان مثال، در این صحنهها از Alan Wake 2، پایداری روی حصار زنجیرهای با جزئیات بالا افزایش مییابد، فشار روی تیغههای فن کاهش مییابد و لرزش روی خطوط برق حذف میشود و تجربه غوطهوری بازیکن در بازی سوم شخص بهبود مییابد.
مدل ترانسفورماتور برای Super Resolution نیز نتایج امیدوارکنندهای را نشان میدهد و به صورت بتا منتشر میشود تا کاربران را قادر میسازد تا پیشرفتها را بررسی کنند و قبل از انتشار رسمی بازخورد ارائه کنند. این مدل پایداری زمانی بهتر، باگ کمتر و جزئیات بالاتر در حرکت را نشان داده است.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __