مارک سرنی، معمار سیستم پلی استیشن ۵ پرو، به تازگی اعلام کرده است که فناوری AMD FSR 4 در سال ۲۰۲۶ برای بازیهای پلیاستیشن ۵ پرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این خبر پس از آن منتشر شد که مشخص شد این فناوری بخشی از پروژه یادگیری ماشینی گستردهتری به نام پروژه Amethyst است.
در مصاحبهای با Digital Foundry، سرنی توضیح داد که سونی در حال حاضر تمرکز خود را بر کمک به توسعهدهندگان برای استفاده از نسخه فعلی پلی استیشن Spectral Super Resolution (PSSR) قرار داده است. با این حال، آنها از هم اکنون در حال کار بر روی پیادهسازی فناوری AMD FSR 4 هستند، یا بهتر است بگوییم، معادل آن که به طور خاص برای کنسول پلیاستیشن ۵ پرو طراحی شده است.
به گفته سرنی:
“هدف ما این است که در سال ۲۰۲۶، ارتقادهندهای بسیار شبیه به فناوری AMD FSR 4 را برای بازیهای پلیاستیشن ۵ پرو به عنوان تکامل بعدی PSSR ارائه دهیم. این فناوری باید ورودیهای مشابهی دریافت کند و خروجیهای مشابهی تولید کند. پیادهسازی این فناوری بسیار جاهطلبانه و زمانبر است، به همین دلیل است که تاکنون این ارتقادهنده جدید را در در این کنسول ندیدهاید.”
نکات کلیدی مطرح شده توسط سرنی درباره فناوری AMD FSR 4
RDNA 4 و سختافزار پلیاستیشن ۵ پرو طراحیهای کاملا جداگانهای دارند، به همین دلیل است که در مورد شبکه ارتقاء مقیاس جدید مورد استفاده در فناوری AMD FSR 4، از پیادهسازی مجدد در این کنسول صحبت میشود. سرنی ابراز اطمینان کرد که TOPS 300 8 بیتی این کنسول قادر به پردازش محاسبات مورد نیاز این فناوری خواهد بود.
اهداف پروژه Amethyst
هدف کوتاهمدت: توسعه مشترک معماری شبکههای عصبی و استراتژیهای آموزشی برای گرافیک بازی.
هدف بلندمدت: همکاری برای ایجاد معماری سختافزاری ایدهآلتر برای یادگیری ماشین، که قادر به پردازش شبکههای عصبی مورد نیاز برای گرافیک بازی با سرعت بالا باشد.
پلیاستیشن ۵ پرو یک تجربه یادگیری فوقالعاده برای سونی بوده است، و AMD نیز دانش گستردهای از نقشه راه RDNA چند نسلی خود دارد. ترکیب این تخصصها منطقی است. فناوری AMD FSR 4 و تکامل بعدی PSSR، الگویی برای آینده هستند و انتظار میرود که پیادهسازیهای هر دو الگوریتم از طریق همکاری توسعه یابد.
اهداف فنی بازیهای کنسول و رایانه شخصی کاملا متفاوت هستند. به عنوان مثال، ۶۰ فریم بر ثانیه هنوز استاندارد طلایی برای کنسولها است، در حالی که بازیهای رایانه شخصی امروزه بسیار بالاتر از این هدف هستند.
در نهایت، سرنی اشاره کرد که ممکن است تغییرات زیادی در این برنامهها ایجاد شود، زیرا اهداف فنی بازیهای کنسول و رایانه شخصی با یکدیگر متفاوت هستند. با فناوری AMD FSR 4، تیم قرمز تلاش میکند تا فاصله خود را با تیم سبز کاهش دهد، اگرچه فناوریهایی مانند DLSS 4 و نسل چند فریم RTX 50، انویدیا را در جایگاه بالاتری قرار میدهند.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __