در بهمنماه سال ۱۴۰۲ موضوع طرح واردات خودرو برای جانبازان با شرایط ویژه مطرح شد و از ۴ بهمنماه همان سال، نخستین مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی ویژه جانبازان آغاز شد. این ثبتنام در چند مرحله و برای سه گروه از جانبازان صورت گرفت؛ گروه جانبازان با درصد جانبازی ۵۰ تا ۶۹ درصد، گروه ۷۰ درصد عادی و گروه ۷۰ درصد ویژه.
بر اساس طرح واردات خودرو برای جانبازان، سقف قیمت خودروهای وارداتی برای گروه ۵۰ درصد تا ۲۵ هزار یورو، برای جانبازان ۷۰ درصد عادی تا ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۷۰ درصد ویژه تا ۳۵ هزار یورو در نظر گرفته شده است. همچنین اعلام شده بود که جانبازان میتوانند بین واردات شخصی و واردات از طریق شرکتهای واردکننده یکی را انتخاب کنند. اما در صورتی که جانبازان بخواهند به صورت شخصی اقدام به واردات خودرو کنند، با مشکلات متعددی در انتخاب شرکتها و ثبتنام در سامانه مواجه میشوند.
فرآیند مشکلات طرح واردات خودرو برای جانبازان
علاوه بر این، در فرآیند ثبتنام گزینهای وجود دارد که متقاضیان با پرداخت مبلغ توافقی به شرکتهای واردکننده میتوانند واردات خودرو را به این شرکتها بسپارند. اما این سوال مطرح میشود که آیا این امتیاز ویژه واردات خودرو به جانبازان به نفع آنهاست یا بیشتر به سود دلالان و واسطهها ختم میشود؟
در حالی که در ۲۵ شهریور مهلت ثبتنام خودروهای وارداتی به پایان رسید، بسیاری از جانبازانی که در مراحل قبلی طرح واردات خودرو برای جانبازان ثبتنام کردهاند، همچنان منتظر تحویل خودروهای خود هستند. این در حالی است که تا به امروز هیچ گزارشی از تعداد خودروهای وارداتی ویژه جانبازان منتشر نشده و مشخص نیست آیا ارز لازم برای واردات این خودروها تأمین شده است یا خیر.
بسیاری از افرادی که مشمول طرح واردات خودرو برای جانبازان هستند، بیان میکنند که علیرغم اطلاعیههای مکرر بنیاد شهید و وزارت صمت مبنی بر امکان ثبت سفارش خودرو به صورت شخصی یا از طریق شرکتهای واردکننده، همچنان هیچ خودرویی تحویل داده نشده و مشکلات بسیاری برای آنها به وجود آمده است. از یک طرف، توانایی مالی برای تأمین هزینههای خودروهای وارداتی را ندارند و از طرف دیگر با دلالانی روبهرو شدهاند که با پیشنهاد خرید حواله خودرو با قیمتهای بسیار پایین، درصدد سوءاستفاده از این وضعیت هستند.
دلالان با قیمتهای ۲ تا ۳ میلیارد تومانی، تلاش میکنند جانبازان ۷۰ درصد یا جانبازان ویژه را ترغیب کنند که حواله خودرویی که هنوز وارد نشده را به فروش برسانند. حتی به جانبازانی با درصد کمتر از ۷۰ نیز قیمتهای پایینتری پیشنهاد میدهند و در مقابل، از خریداران سفتههای سنگین دریافت میکنند.
در نهایت این سوال مطرح میشود که چرا مسئولان پاسخی به این وضعیت نمیدهند؟ چگونه جانبازانی که با مشکلات مالی و هزینههای درمانی مواجهاند، میتوانند از پس واردات خودروهای میلیاردی برآیند؟ به نظر میرسد این طرح نهتنها مشکلات معیشتی جانبازان را حل نمیکند، بلکه بیشتر به ابزاری برای دلالان تبدیل شده تا به اسم جانبازان، سودهای هنگفتی از واردات خودروهای لوکس به جیب بزنند.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __