وقتی صحبت از صفحه نمایش لمسی در خودروها میشود، دنیای مدرن خودرو باعث بحثهای جنجالی میشود. اخیرا چندین وبسایت خودرویی مقالهای منتشر کردهاند و در آن خودروهای فاقد صفحه نمایش الکترونیکی را سرزنش میکنند. در این مقاله اشاره شد که ما تمام روز به این صفحه نمایشها خیره میشویم و داشتن صفحه نمایش در خودروها باعث حواسپرتی و در نهایت طراحی تنبلانه میشود.
در حالی که ما احساس میکنیم صنعت خودرو در وابستگی فنی خود به صفحه نمایش بیش از حد پیش رفته است و خلوص طراحی در برخی از خودروها را تحسین میکند، همچنین ما احساس میکنیم که در اکثر خودروها، صفحه نمایش لمسی اساسا وسیلهای برای مدیریت پیچیدگیهای ذاتی خودرو و مشتری برای این خواستهها است.
جزئیات نیاز اصلی صفحه نمایش لمسی در خودروها
خودروی اینئوس گرنادیر نمونهی کاملی از این موضوع است: قسمت داخلی خودرو شبیه کابین خلبان یک هواپیمای تجاری است و برای استفاده از تمام ویژگیهای آن باید سالها مطالعه و آموزش دید.
ما معتقدیم که برخی از اساسیترین و پرکاربردترین عملکردهایی که هر خودرویی ارائه میدهد، ترجیحا باید دارای دکمههای فیزیکی باشند: میزان گرم یا سرد بودن فضای داخلی، کنترلهای صندلی و قابلیتهای کمک راننده که به هر حال تقریبا هرگز استفاده نمیشوند.
تغییر و تنظیم مجدد فشار باد لاستیک، تمایل به نمایش مایل توسط سرعتسنج به جای کیلومتر و تنظیم اکولایزر تنها چند مورد از تنظیماتی هستند که راننده یک بار انجام میدهد و به ندرت دوباره به آنها اهمیت میدهد. بنابراین، این تنظیمات برای راحتی کار با صفحه لمسی ایدهآل هستند.
در این مقاله، همچنین در مورد آن واحدهای اکولایزر تک DIN با چندین اسلایدر که در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی رایج بودند و فضای زیادی را روی داشبورد اشغال میکردند، صحبت شد.
صفحه نمایش لمسی در خودروها، هنگامی که به شیوهای منطقی و کارآمد پیادهسازی شوند، میتوانند با فراهم کردن دسترسی سریع و آسان به عملکردهای بیشمار و کنترلهای کماستفادهتر در منوهای آماده به کار، راه زیادی را برای استفاده بسیار بهتر از فضای محدود داشبورد طی کنند.
در ادامه به کنترلر چرخشی کلاسیک BMW iDrive اشاره شده است که در پیمایش منو و بزرگنمایی و کوچکنمایی روی نقشه ناوبری ماهوارهای عالی عمل میکند و در نتیجه به عنوان یک جایگزین عالی برای یک نمایشگر با طراحی مناسب شناخته میشود. با این حال، توضیح داده شده است که وارد کردن آدرس با این کنترلر سخت و زمانبر است.
در مقابل، یک صفحه لمسی این فرآیند را آسانتر و سریعتر میکند. برخی احساس میکنند که استفاده از صفحه نمایشها در حین حرکت فعال خودرو خطرناک است؛ ما این دیدگاه را نداریم. با این حال، مشخص شده است که برخی از صفحه نمایشها کاملا خطرناک هستند و باید استانداردهای عملکرد و قابلیت اطمینان اعمال شود، زیرا هیچ چیز دیگری نمیتواند حواس راننده را به اندازه لمس بیاثر یک صفحه نمایش لمسی شکسته یا خراب پرت کند.
اما با سختافزار صفحه نمایشی که میتواند با چنین سرعتی پاسخ دهد و منوهایی که به طور منطقی طراحی شدهاند، با آیکونهای بزرگ، بدون گرافیک پیچیده و اولویتبندی واضح موارد مهم که همیشه روی صفحه نمایش هستند، این صفحه نمایشهای لمسی میتوانند سریع و مفید باشند.
در انتهای مقاله به اپل کارپلی اشاره شد که به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در این زمینه توصیف شده است که به رانندگان اجازه میدهد با خیال راحت موسیقی و پادکستهای خود را کنترل کنند. در جای دیگر، صفحه لمسی دایرهای بزرگ در مینیهای جدید، با وجود اشکالات اندک آن، به عنوان یک تفسیر درخشان از یک زبان طراحی قدیمی و نوعی لوگو برای هویت مینی مورد ستایش قرار گرفته است.
در پایان، صفحه نمایش لمسی در خودروها یک ابرقدرت برای طراحی داخلی شناخته میشود، اما با وجود علاقهمندان زیادی به سبک قدیمی، به تولیدکنندگان خودرو توصیه میکنیم که در نحوه استفاده از این فناوری تعادل را حفظ کنند و بیش از حد از آن استفاده نکنند.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __