پس از گذشت یک دهه تمام، سرانجام شرکت شیائومی توانست به جایگاهی که زمانی متعلق به آن بود، یعنی صدرنشین بازار گوشی چین، دست یابد. بر اساس دادههای جدید منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی Canalys، شیائومی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی، موفق به کسب ۱۹ درصد از سهم بازار گوشیهای جدید چین شده و رشد چشمگیر ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ثبت رسانده است. در بازار به شدت رقابتی همچون چین، این دستاورد یک تحول بزرگ و بازگشتی دشوار اما ارزشمند به شمار میرود.
آمار و ارقام منتشر شده، حکایت از روند رو به رشدی در بازار دارند. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، کشور چین شاهد عرضه ۷۰.۹ میلیون دستگاه گوشی بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، رشدی اندک اما قابل توجه به میزان ۵ درصد را نشان میدهد. اگرچه این میزان رشد ممکن است انفجاری به نظر نرسد، اما تداوم روند بهبودی است که از سال ۲۰۲۴ آغاز شده بود.
عوامل موثر برای شیائومی در کسب مفام صدرنشین بازار گوشی چین
عوامل متعددی در این بازگشت قدرتمند نقش داشتهاند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یارانههای دولتی: ارائه تسهیلات و مشوقهای مالی از سوی دولت، مصرفکنندگان را به خرید گوشیهای جدید ترغیب کرده است.
بهبود وضعیت کلی اقتصاد: رونق نسبی اقتصاد کشور، موجب افزایش اعتماد به نفس و قدرت خرید در میان مردم شده است.
افزایش تقاضا برای دستگاههای پیشرفته: تمایل مصرفکنندگان به خرید گوشیهای حدید با قابلیتها و ویژگیهای نوآورانه و پیشرفته افزایش یافته است.
بازگشت قوی فروشگاههای خردهفروشی فیزیکی: پس از رکود ناشی از همهگیری بیماری کووید-۱۹، شاهد رونق دوباره فعالیت فروشگاههای فیزیکی عرضه کننده گوشیهای جدید هستیم.
تغییر در نگرش مصرفکنندگان: مصرفکنندگان امروزی با دیدگاه هوشمندانهتری به خرید میپردازند و خواستار ارزش بیشتر در قبال پول پرداختی، نوآوریهای کاربردی و پشتیبانی قوی پس از فروش هستند.
رقبای اصلی در بازار گوشی چین چه عملکردی داشتند؟
در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵، عملکرد بازیگران برتر بازار گوشی چین به شرح زیر بوده است:
شیائومی: با عرضه ۱۳.۳ میلیون دستگاه، موفق به کسب ۱۹ درصد از سهم بازار گوشی چین شده است.
هوآوی: با عرضه ۱۳.۰ میلیون دستگاه، همچنان رشد دو رقمی قدرتمندی را به نمایش گذاشته است.
اوپو: با عرضه ۱۰.۶ میلیون دستگاه، در جایگاه بعدی قرار دارد.
ویوو: با عرضه ۱۰.۴ میلیون دستگاه، عملکردی مشابه اوپو داشته است.
اپل: با عرضه ۹.۲ میلیون دستگاه، با کاهش قابل توجه ۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.
در حالی که شیائومی بازگشت خود به صدر جدول را جشن میگیرد، کاهش سهم بازار اپل هشداری است برای تمامی فعالان این عرصه که هیچ جایگاهی، حتی در بخش محصولات پریمیوم و گرانقیمت، تضمین شده نیست.
شیائومی چگونه به این موفقیت دست یافت؟
به گفته ژو جیاتائو، تحلیلگر ارشد موسسه Canalys، استراتژی شیائومی نمونهای برجسته از اجرای هوشمندانه بوده است. نخست، این شرکت یک استراتژی قیمتگذاری یکپارچه را در کانالهای فروش آنلاین و آفلاین اتخاذ کرد که این امر، فرآیند خرید را برای مشتریان، به ویژه کسانی که از مشوقهای دولتی بهره میبردند، تسهیل نمود.
دوم، شیائومی دامنه فعالیت خود را فراتر از گوشیهای جدید گسترش داده است. اکوسیستم گسترده محصولات این شرکت نقش بسزایی در موفقیت آن در بازار گوشی چین ایفا کرده است. این اکوسیستم شامل دستهبندیهای متنوعی از محصولات از جمله:
کجتهای پوشیدنی: شامل ساعتهای هوشمند و دستبندهای تناسب اندام رایانههای شخصی لوازم خانگی هوشمند وسایل نقلیه الکتریکی
شیائومی با ایجاد پیوند میان این دستهبندیهای مختلف محصولات، مصرف ترکیبی را تشویق کرده است. به عنوان مثال، خرید یک گوشی جدید میتواند منجر به خرید یک ساعت هوشمند جدید شود و به همین ترتیب، خرید یک ساعت هوشمند جدید ممکن است فرد را به خرید یک دستگاه تصفیه هوای هوشمند ترغیب کند. این رویکرد، چرخهای از وفاداری به برند را ایجاد کرده و نتایج مثبتی را برای این شرکت به همراه داشته است.
رقابت با هواوی
در حالی که شیائومی بار دیگر در صدر جدول قرار گرفته است، نباید فراموش کرد که هواوی نیز همچنان به رقابت ادامه میدهد و بیسروصدا در حال پیشرفت است. این شرکت با تکیه بر رشد دو رقمی مستمر خود، به طور جدی در زمینه تولید گوشیهای تاشو مانند میت XT و پیورا X سرمایهگذاری کرده و تمرکز ویژهای بر توسعه سیستم عامل اختصاصی خود، HarmonyOS Next، دارد.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که HarmonyOS میتواند تا پایان سال جاری میلادی، حدود ۳ درصد از سهم بازار گوشی چین را به خود اختصاص دهد. به نظر میرسد که نبرد برای کسب تاج و تخت بازار گوشی چین به این زودیها به پایان نخواهد رسید و رقابت در این عرصه، جذابتر و پرهیجانتر از همیشه شده است.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __