عرضه خودروهای وارداتی و برقی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در بورس کالا شروع شد. خبری که در بهمن همان سال به بارز آمد، متاسفانه مخالفت های شورای رقابت به استناد مصوبه ۵۴۳ عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد. که در بازه زمانی ۱۰ ماه، حدود ۳۴ هزار و ۸۱۶ خوردو در بورس معامله و ۱۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان به واسطه دلالان به خودرو سازان و خریداران انتقال یافت.
رئیس وقت سازمان بورس، آقای مجید عشقی؛ دلیل توقف عرضه خودرو در بورس کالا را اینگونه بیان کردند: تا یک سال و نیم آینده به علت تعهدات خودرو سازان در سامانه فروش یکپارچه، برنامه جدیدی برای عرضه خودرو نداریم؛ اما این کار برای خودرو سازان مانعی ندارد. چالشی که در مقطع عرضه خودرو به عنوان راهکاری برای شفافسازی قیمتها و کاهش دخالت دلالان مطرح شده بود نتوانست به اهداف مورد نظر دست یابد.
توضحیات کارشناسان صنعت خودرو درباره خودروهای وارداتی و برقی
عرضه خودرو در بورس کالا به بهبود بازار کمکی نکرده و به افزایش مشکلات موجود همچون قیمت، صفهای طولانی و نارضایتی خریداران افزوده، و همچنین دلالتی در نواسنات قیمتی دارد و تصمیمات خریداران و برنامهریزی خودروسازان را مورد خلل و با چالش قرار داد. به دلیل پیچیدگی بورس کالا؛ مهارات و دانش خاصی لازم است که در توان همه نیست و متاسفانه دلالان باتجربه بازار رو در دست گرفته و جولان میدهند.
در مقابل، عرضه خودروهای وارداتی و برقی در بورس کالا به نوعی به یک مزایده شبیه است که در آن افرادی که منابع مالی بیشتری دارند، امکان بیشتری برای خرید خودرو پیدا میکنند. این وضعیت مسئله توزیع عادلانه خودرو را به چالش میکشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بعد از توقف یک سال و نیمه عرضه خودرو تصمیم دارد، بار دیگر زمینه پذیرش خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا را فراهم کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت الله صیدی افزود: هزینه مبادله، یک مبحث مهم در اقتصاد است، بورس کالا میتواند به کاهش هزینههای مبادله کمک کند. وقتی یک خودرو در کارخانه ۵۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد اما همان خودرو در بازار و برای مصرفکننده ۸۰۰ میلیون تومان تمام میشود، یعنی با یک هزینه واسطهگری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ اینجا کارکرد بورس کالا میتواند کمک کننده باشد تا تولیدکننده و مصرفکننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند. ما با جدیت به دنبال عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنیهایی نیز صورت گرفته است.
سخنگوی شورای رقابت؛ سپهر دادجوی توکلی، در واکنش به اظهارات اخیر حجتالله صیدی، درباره پیگیری عرضه مجدد خودروهای وارداتی و برقی در بورس کالا اظهار داشت: بازار خودرو هنوز در انحصار است و باید دستورالعمل ۵۴۳ که قانونی اجرا شود.
طبق مصوبه ۶۵۹ شورای رقابت در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، با موضوع خروج خودروهای وارداتی و برقی از دستورالعمل ۵۴۳ و اصلاحات بعدی، خودروهای برقی دیگر مشمول دستورالعمل بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ و تغییرات پس از آن نیستند. باید منتظر بود و دید آیا سازمان حمایت تصمیمی برای تعیین قیمت پایه؛ خودروهای وارداتی و برقی به منظور عرضه در بورس کالا جای میگیرد یا اینکه اظهارات سازمان بورس کالا تنها سخنی بیش نبوده است.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __