خودروهای وارداتی جانبازان برای اولین بار در مراسمی رونمایی و تحویل داده شدند، اما پشت پرده این اقدام چالشهای بسیاری نهفته است. از دلالان و مافیای خودرو گرفته تا مانعتراشیهای اداری، همه و همه در تلاش بودند تا این خودروها هرگز به دست جانبازان نرسد. اما چرا تامین خودرو برای این قشر فداکار تا این حد پیچیده شده است؟
سالها انتظار برای یک حق بدیهی
جانبازان، مردانی که برای امنیت و اقتدار این سرزمین جان خود را در اخلاص گذاشتند، امروز برای دریافت ابتدایی ترین خدمات رفاهی باید با موانع بی شماری روبه رو شوند. ماجرای خودروهای وارداتی جانبازان، از مدتها پیش در پیچ و خم بوروکراسی و کارشکنیهای مافیای خودرو گرفتار شده بود.
اصلانی، مدیرعامل شرکت کیان خودرو، که مسئولیت تامین و ترخیص این خودروها را بر عهده دارد، در سخنان خود پرده از سختیهای این مسیر برداشت. وی تاکید کرد که انگیزه اصلی او از ورود به این عرصه، تنها خدمت به جانبازان بوده است. با این حال، فشارها و مانعتراشیها از سوی برخی گروههای ذینفع، فرایند ترخیص را ماهها به تاخیر انداخته است.
مافیای خودرو و کارشکنیهای سازمانیافته
اصلانی در بخشی از سخنان خود به صراحت از وجود یک شبکه قدرتمند در صنعت خودرو سخن گفت که نه تنها مانع از ورود خودروهای باکیفیت خارجی به بازار میشوند، بلکه در تلاشاند تا خودروهای وارداتی جانبازان نیز به دستشان نرسد.
به گفته او، این خودروها مدتهاست که در گمرک ماندهاند و با اینکه امکان ترخیص فوری آنها وجود دارد، اما برخی افراد بانفوذ در تلاشاند تا با سنگاندازیهای بی دلیل، روند کار را به تعویق بیندازند. وی حتی به نقل قولی از یکی از مسئولان بانکی اشاره کرد که آشکارا اعلام کرده بود سهم ایثارگران در تصمیمگیریهای کلان چندان قابل توجه نیست و اولویت با افراد خاص است.
جانبازان، خودرو یا حداقل معیشت؟
یکی از نکات قابل تاملی که اصلانی در سخنانش به آن اشاره کرد، وضعیت معیشتی بسیاری از جانبازان است. وی گفت برخی از آنها پس از دریافت خودرو، بلافاصله به دنبال فروش آن هستند؛ نه از سر سودجویی، بلکه برای تامین هزینههای ضروری زندگی. برخی برای خرید ویلچر و درمان خود، برخی برای تامین جهیزیه فرزندانشان و برخی دیگر برای گذران زندگی مجبور به فروش خودرویی میشوند که در اصل برای تسهیل رفت و آمد خودشان در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که برخی افراد و رسانهها، تخصیص خودروهای وارداتی جانبازان را بهعنوان یک امتیاز ویژه تبلیغ میکنند، درحالیکه در واقعیت، این تنها حداقل خدمتی است که باید به این عزیزان ارائه شود.
اقتصادی که کمیتش در خودرو لنگ میزند
حجتالاسلام محمدرضا قریبی، دبیر اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس، نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه والای جانبازان، از مشکلات صنعت خودروی کشور انتقاد کرد. او تاکید کرد که ایران در بسیاری از حوزهها پیشرفتهای قابلتوجهی داشته است، اما صنعت خودرو همچنان گرفتار مشکلات اساسی است.
وی با اشاره به سرمایههای بلوکه شده در خودروسازان داخلی، اظهار داشت که ایران خودرو مبالغ هنگفتی از مردم دریافت کرده، درحالی که محصول نهایی، فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد. به گفته او، اگر به جای این انحصار و بستن درهای واردات، رقابتی سالم ایجاد شود، هم کیفیت خودروها افزایش خواهد یافت و هم قیمتها منطقی تر خواهد شد.
چرا برخی مخالف تسهیلات برای جانبازاناند؟
یکی از سوالاتی که همیشه در چنین مواقعی مطرح میشود، این است که چرا برخی افراد و نهادها به دنبال تضعیف حقوق جانبازان هستند؟ قریبی در سخنان خود با اشاره به این موضوع، خطاب به مخالفان چنین تسهیلاتی گفت: شما هم اگر مرد بودید، میرفتید جنگ!
این جمله شاید تلخ به نظر برسد، اما واقعیتی است که نمیتوان انکار کرد. کسانی که امروز با دریافت خودروهای جانبازان مخالفت میکنند، باید بدانند که این افراد زمانی از جان خود گذشتند تا امنیت و آرامشی که امروز در کشور حاکم است، حفظ شود.
سرانجام خودروها چه میشود؟
باوجود تمامی این چالشها، اصلانی اعلام کرد که تا آخرین خودرو را به جانبازان تحویل ندهد، از پای نخواهد نشست. او از مسئولین خواست تا با همکاری بیشتر، فرایند ترخیص را تسریع کنند. به گفته او، اگر ارادهای جدی وجود داشته باشد، تمامی خودروها ظرف دو روز از گمرک آزاد خواهند شد.
با این حال، پرسش اساسی این است که آیا این اراده وجود دارد؟ یا باز هم مافیای خودرو و کارشکنیهای سازمانیافته مانع از تحقق این امر خواهند شد؟ تنها زمان میتواند پاسخ این پرسش را بدهد، اما آنچه مسلم است، این است که جانبازان این کشور، بیش از هر چیز، شایسته تکریم و احترام واقعیاند، نه وعدههای بی سرانجام.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __