یک مطالعه اخیر نشان داده است که مرورگر کروم در صدر فهرست مرورگرهای موبایلی قرار دارد که بیشترین دادههای کاربران را جمعآوری میکنند. این تحقیق توسط Surfshark، شرکتی که به خاطر خدمات شبکه خصوصی مجازی خود شناخته شده است، انجام شده است. هدف این مطالعه پرداختن به این سوال مهم بود چرا هنوز جمع آوری داده ها توسط مرورگر کروم ادامه دارد؟
این تحقیق ده مرورگر محبوب موبایل را که توسط پلتفرم AppMagic رتبهبندی شدهاند، بررسی کرد. در میان این مرورگرها، سافاری، مرورگر پیشفرض دستگاههای آیفون، نیز در این تحلیل گنجانده شده است.
جزئیات مهم جمع آوری داده ها توسط مرورگر کروم
طبق یافتههای این مطالعه، مرورگر کروم در صدر قرار گرفت و نشان داد که ۲۰ نوع مختلف از دادههای کاربر را جمعآوری میکند. این دادهها طیف گستردهای از اطلاعات، مانند اطلاعات تماس، اطلاعات مالی، موقعیت مکانی، سابقه مرور و جستجو، محتوای تولید شده توسط کاربر، شناسههای مختلف، دادههای استفاده از برنامه و اطلاعات تشخیصی را در بر میگیرد.
جالب اینجاست که Surfshark خاطرنشان کرد که مرورگر کروم تنها برنامهای در این مطالعه بود که جزئیات مالی را از کاربران خود جمعآوری میکرد. با این حال، این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که کاربران ممکن است به دلایل مختلفی، مانند آسانتر کردن پرداختهای آنلاین، به مرورگر اجازه دسترسی و جمعآوری این نوع اطلاعات را داده باشند.
لازم به ذکر است که بخش بزرگی از دادههای جمعآوریشده توسط مرورگر کروم، ارتباط نزدیکی با سرویسهای خود گوگل، مانند جستجوی گوگل و نقشههای گوگل، دارد.
در جایگاه دوم جمعآوری دادهها، بینگ مایکروسافت قرار دارد که ۱۲ نوع داده مختلف از کاربران را جمعآوری میکند. پس از آن، مرورگر Pi با ۹ نوع اطلاعات، با فاصله کمی قرار دارد. مرورگرهای سافاری و فایرفاکس اپل نیز در رتبههای بعدی قرار دارند که هر کدام هشت نوع داده از کاربران را جمعآوری میکنند.
تجزیه و تحلیل Surfshark فراتر از شمارش انواع دادههای جمعآوریشده است؛ همچنین اهمیت انواع دادهها و پیامدهای بالقوه آنها را برجسته میکند. به عنوان مثال، در حالی که مرورگرهایی مانند سافاری، مرورگر کروم، اپرا و بینگ مکانهای کاربران را ردیابی میکنند، فقط بینگ با جمعآوری مکانهای دقیق کاربران، یک قدم فراتر میرود.
مشخص شده است که مرورگرهایی مانند بینگ، اپرا و پای به جمعآوری دادههای کاربران برای تقویت تبلیغات شخص ثالث معروف هستند. این بدان معناست که اطلاعات جمعآوریشده توسط آنها نه تنها میتواند برای نمایش تبلیغات درون برنامهای استفاده شود، بلکه با سایر شرکتها نیز به اشتراک گذاشته میشود. به طور مشابه، مرورگرهای اج، بینگ و پای فعالیتهای آنلاین کاربران را ردیابی میکنند و این دادهها میتوانند در نهایت به دلالان داده فروخته شوند یا برای تبلیغات بسیار هدفمند استفاده شوند.
از طرف دیگر، مرورگرهایی وجود دارند که واقعا بر محافظت از حریم خصوصی کاربران تمرکز دارند. عادات جمعآوری دادههای مرورگرهای تلفن همراه کاملا شفاف است و Surfshark تجزیه و تحلیل خود را بر اساس اطلاعات حریم خصوصی که این برنامهها آشکارا با کاربران در فروشگاه اپل به اشتراک میگذارند، انجام داده است. با این حال، نتایج این مطالعه به عنوان یک زنگ خطر جدی در مورد میزان اطلاعاتی است که این برنامهها جمعآوری میکنند و خطرات احتمالی که با ورود ساده به سیستم برای دسترسی به سرویسهای مرتبط ایجاد میشود، به وجود میآید.
Surfshark در مطالعه خود به یک روند جالب پی برد: محبوبترین مرورگرها در بین کاربران، مرورگرهایی هستند که بیشترین دادهها را جمعآوری میکنند. از طرف دیگر، مرورگرهایی که پایگاه کاربری کوچکتری دارند، تمایل دارند حریم خصوصی کاربران را بیشتر در اولویت قرار دهند. نکته قابل توجه این است که Brave و Tor Browser با حداقل شیوههای جمعآوری دادهها در این زمینه میدرخشند.
طبق گزارش Surfshark، مرورگر Brave فقط طیف محدودی از انواع دادهها را جمعآوری میکند و بر شناسهها و اطلاعات استفاده تمرکز دارد. مرورگر Tor حریم خصوصی را یک قدم فراتر میبرد و با عدم جمعآوری هیچ دادهای از کاربر، شهرت خود را به عنوان مرورگری با محوریت حریم خصوصی به دست میآورد.
این مطالعه توسط Surfshark واقعا نشان میدهد که مرورگرهای تلفن همراه ما چقدر ممکن است اطلاعات شخصی را مدیریت کنند. مطمئنا، راحتی ذخیره دادهها برای دسترسی سریع به سرویسهای مختلف بسیار وسوسهانگیز است، اما ضروری است که کاربران هزینه این راحتی را در مورد حریم خصوصی خود تشخیص دهند. همانطور که با گزینههای مرورگر متمرکز بر حریم خصوصی بیشتر میبینیم، انتخابی که ما انجام میدهیم میتواند به طور قابل توجهی بر ردپای دیجیتالی که به صورت آنلاین از خود به جا میگذاریم تأثیر بگذارد.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __