بر اساس گزارشهای متعدد از منابع آگاه در شرکت خودروسازی مزدا، به نظر میرسد رویای جانشین مدل افسانهای RX-7، که با نام خودرو مفهومی مزدا SP شناخته میشود، در آستانه تحقق یافتن و قدم گذاشتن به خیابانها است.
این خودروی مفهومی که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۲۰۲۳ چشمها را به خود خیره کرد، از همان ابتدا با هدف تولید واقعی طراحی شده بود. ماساشی ناکایاما، رئیس بخش طراحی مزدا، در نوامبر ۲۰۲۴ با صراحت اعلام کرد که این مدل با قصد تولید واقعی توسعه یافته است. اکنون، در تازهترین اظهارات منتشر شده در مقالهای از نشریه معتبر جاده و مسیر در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۵، ناکایاما با لحنی محتاط اما قاطع، از نزدیکتر شدن خودرو مفهومی مزدا SP به مرحله تولید خبر داده است.
وی در این مصاحبه گفت:
“باید بسیار مراقب باشم که چه میگویم، اما ما اطمینان حاصل کردهایم که تولید آن امکانپذیر خواهد بود. این یک مانع بسیار بزرگ است که باید بر آن غلبه کنند، اما در سال گذشته، پیشرفتهای بسیار دلگرمکنندهای داشتهایم.”
مشخصات و جزئیات جذاب خودرو مفهومی مزدا SP
زمانی که این خودروی مفهومی برای اولین بار رونمایی شد، شایعاتی مبنی بر استفاده از یک پیشرانه دو روتوره با سیستم افزایش برد و توان تولیدی ۳۶۵ اسب بخار به گوش میرسید. از آن زمان، مزدا به طور پیوسته در حال توسعه فناوری موتورهای دوار جدید بوده است که نمونهای از آن را در موتور تک روتوره ۸۳۰ سیسی مورد استفاده در مدل MX-30 R-EV شاهد بودهایم.
در حالی که این خودروساز هنوز به طور رسمی نوع موتور دوار مورد استفاده در خودرو مفهومی مزدا SP را تأیید نکرده است، انتظار میرود که این خودرو از چنین پیشرانهای بهره ببرد. این امر با توجه به مقررات سختگیرانه مربوط به انتشار گازهای گلخانهای مانند استانداردهای Lev IV در ایالات متحده و یورو ۷، نیازمند احیای مجدد تیم توسعه موتورهای دوار مزدا بوده است.
ماساهیرو مورو، مدیرعامل مزدا، در مصاحبه با جاده و مسیر با اشاره به این موضوع گفت:
“من تصمیم گرفتم که گروه توسعه موتور چرخشی را مجددا فعال کنم. پیشرفتهای حاصل شده بسیار دلگرمکننده بوده است.”
چراغهای جلوی پیشرفته و تاشو؟
ریوئیچی اومشیتا، مدیر ارشد فنی مزدا، همچنین در این مصاحبه به جزئیات فنی احتمالی خودرو مفهومی مزدا SP اشاره کرد. او توضیح داد که در صورت بهرهمندی این خودرو از یک پیشرانه قدرتمند با خروجی بالا، استفاده از گیربکس دستی لزوما منتفی نخواهد بود. با این حال، انتظار میرود که شاهد نوعی گیربکس اتوماتیک با تعویض دنده سریع، احتمالا با استفاده از پدالهای تعویض دنده پشت فرمان، در این مدل باشیم. البته، احتمال استفاده از یک سیستم محرکه تمام الکتریکی نیز همچنان وجود دارد.
در بخش جذاب دیگری از این مصاحبه، ماساشی ناکایاما به احتمال بازگشت چراغهای جلوی تاشو (پاپ آپ) در خودرو مفهومی مزدا SP اشاره کرد. او گفت:
“ما از نظر فناوری قادر به انجام این کار هستیم. به عنوان مثال، در مدل MX-5 فعلی، یک صندوق عقب جمعشونده وجود دارد، و کاپوت [در صورت تصادف] باز میشود… اما مسئله اصلی، مقررات مربوطه است. مطمئنا، اگر بتوانید از ما حمایت کنید، ما دوست داریم این کار را انجام دهیم.”
نکات پایانی و چشمانداز آینده
در نهایت، نکته کلیدی در اظهارات مقامات مزدا، اطمینان از وجود بازار و تقاضا برای خودرو مفهومی مزدا SP است. اومشیتا در این زمینه گفت:
“چالش بعدی، اکنون شما میتوانید از ما در ایجاد یک توجیه اقتصادی مناسب حمایت کنید. اما از نظر فنی، ما تقریباً آماده هستیم اگر یک توجیه اقتصادی خوب ببینیم، ما آمادهایم.”
حال، این سوال مطرح میشود که آیا بازار خودرو برای پذیرش یک خودروی اسپرت با ماهیت دوار و احتمالا با چراغهای جلوی تاشو، پس از سالها دوری از این نوع طراحی، آماده است؟ علاقهمندان و دنبالکنندگان دنیای خودرو بیشک امیدوار به پاسخ مثبت این سوال هستند و منتظرند تا ببینند آیا مزدا میتواند رویای جانشین RX-7 را به واقعیت بدل کند یا خیر.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __