همه چیز درباره بیامو M3 الکتریکی جدید که باید بدانید
BMW با معرفی پلتفرم Neue Klasse، گامی بزرگ در جهت برقیسازی خط تولید خود برداشته است. این معماری جدید که اولین پلتفرم الکتریکی این شرکت محسوب میشود، در عرض دو سال زیربنای خودروهای برقی بیامو را تشکیل خواهد داد و آنها را با شارژ سریعتر، برد بیشتر و کارایی بالاتر به ارمغان میآورد.
همانطور که انتظار میرفت، این تلاشهای برقیسازی به برند محبوب M و نماد آن، بیامو M3 الکتریکی نیز گسترش خواهد یافت. این سدان الکتریکی با عملکرد بالا هنوز حدود سه سال تا عرضه فاصله دارد، اما بیامو با وعدههای بزرگ، هیجان را برای آن افزایش داده است.
در حالی که جزئیاتی مانند تنظیمات چهار موتوره و معماری ۸۰۰ ولتی مشخص شده است، اطلاعات دقیق در مورد طراحی، خروجی و عملکرد تا زمان نزدیک شدن به رونمایی رسمی، محفوظ خواهد ماند.
نامگذاری بیامو M3 الکتریکی
در اواخر سال گذشته، نام تجاری BMW iM3 برای این خودرو به ثبت رسید که بسیاری آن را نام بیامو M3 الکتریکی میدانستند. با این حال، مدیرعامل بخش M بیامو، فرانک ون میل، به سرعت این گمانهزنی را رد کرد و اعلام کرد که این شرکت “هرگز” از حرف “i” در نامگذاری خودروهای M استفاده نخواهد کرد.
با این حال، بیامو اخیراً اعلام کرده است که از حرف “i” برای خودروهای برقی خود و نه مدلهای بنزینی استفاده خواهد کرد. این موضوع به این معنی است که قبل از عرضه M3 الکتریکی، شاهد مدلهایی مانند i320، i330 و i340 خواهیم بود.
طراحی کلی
بیامو با ارائه کانسپت Vision Neue Klasse، پلتفرم جدید خود را به نمایش گذاشت. این سدان دارای زبان طراحی جدیدی با جلوپنجره کلیوی عریض و روشن بود که چراغهای جلو و چراغهای عقب باریک را در بر میگرفت. کاپوت بلند و عرشه کوتاه آن برای یک سدان اسپرت مناسب به نظر میرسید، اما مشخص نیست که چه مقدار از این طراحی مفهومی به مدل تولیدی منتقل خواهد شد.
پلتفرم جدید بیامو را قادر میسازد تا سبک طراحی خود را بازنگری کند. با این حال، انتظار داریم که بیامو M3 الکتریکی را با استفاده از رینگها، روکشها و تزئینات داخلی منحصر به فرد، از i3 متمایز کند.
پلتفرم اصلی
بیامو M3 الکتریکی بر روی پلتفرم Neue Klasse سوار خواهد شد. این جدیدترین معماری خودروی بیامو است که به طور خاص برای خودروهای برقی با باتری طراحی شده است. در این پلتفرم، باتریها در ساختار خودرو ادغام شدهاند و از معماری ۸۰۰ ولتی و شارژ سریع تا ۲۷۰ کیلووات پشتیبانی میکنند.
ظرفیت باتریها میتواند بین ۷۵.۰ تا ۱۵۰.۰ کیلووات ساعت باشد که در هنگام شارژ، بردی معادل ۳۰ مایل در دقیقه را ارائه میدهد.
این پلتفرم جدید همچنین از نسل ششم فناوریهای محرک الکتریکی و باتریهای استوانهای جدید بیامو بهره میبرد که ۳۰ درصد برد بیشتر را نسبت به خودروهای برقی امروزی این شرکت ارائه میدهند. علاوه بر این، باتریهای جدید ۵۰ درصد ارزانتر از نسل قبلی هستند و زمان شارژ را از ۱۰ به ۸۰ درصد حدود ۳۰ درصد کاهش میدهند.
پیشرانه قدرتمند با چاشنی برقی
بیامو M3 الکتریکی از چهار موتور الکتریکی و سیستم چهار چرخ محرک (یک موتور در هر چرخ) بهره میبرد. در حالی که پلتفرم Neue Klasse میتواند تا یک مگاوات قدرت (معادل ۱۳۴۱ اسب بخار) تولید کند، مشخص نیست که آیا بیامو از تمام این پتانسیل برای این مدل خاص M استفاده خواهد کرد یا خیر.
M3 بنزینی که قرار است چند سال دیگر در کنار برادر برقی خود به فروش برسد، در مدل پایه ۴۷۳ اسب بخار قدرت تولید میکند. طبق آخرین شایعات، M3 برقی حدود ۷۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و بیامو در حال برنامهریزی برای نسخههای معمولی و Competition است.
بیامو همچنین در حال بررسی توسعه یک مدل دو موتوره با دیفرانسیل عقب است که تجربه رانندگی متفاوتی را ارائه میدهد. تولید یک نسخه استیشن واگن از بیامو M3 الکتریکی نیز در حال بررسی است، اما فعلاً باید منتظر راهاندازی خط تولید جدید قدرتمند بیامو باشیم.
زمان عرضه بیامو M3 الکتریکی
بیامو هنوز سدان سری ۳ مبتنی بر Neue Klasse و کراس اوور iX3 را معرفی نکرده است که هیچکدام تا سال ۲۰۲۶ وارد بازار نخواهند شد. M3 برقی مدتی پس از رونمایی از سدان استاندارد معرفی خواهد شد و اولین نگاه ما به یک سدان الکتریکی با عملکرد بالا از بیامو را به نمایش میگذارد.
علاقهمندان به خودروهای پرفورمنس باید برای عرضه این خودرو کمی صبر کنند. اولین مدلهای بیامو Neue Klasse، کراس اوور iX3 و سدان i3 هستند که قرار است سال آینده تولید شوند. این خودروها باید در سال ۲۰۲۶ در ایالات متحده به فروش برسند که عرضه M3 برقی را به سال ۲۰۲۷ موکول میکند.
قیمت احتمالی
اگر بیامو M3 الکتریکی بتواند همانطور که بیامو ادعا میکند، عملکرد فوقالعادهای ارائه دهد، احتمالاً قیمتی درخور این ادعا خواهد داشت. با این حال، برای اظهارنظر قطعی زود است.
بیامو M3 مدل پایه ۲۰۲۴ با موتور شش سیلندر خطی توربوشارژر دوقلو که ۴۷۳ اسب بخار قدرت دارد، از ۷۶۹۹۵ دلار (با احتساب هزینه مقصد) شروع میشود. قیمت M3 Competition با قدرت ۵۰۳ اسب بخار نیز ۸۱۱۹۵ دلار است.
احتمالاً توان خروجی بالای ۱۰۰۰ اسب بخار برای M3 برقی، آن را در رقابت با ابرخودروهای بنزینی امروزی و خودروهای برقی دیگر مانند تسلا مدل S Plaid (با قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار و قیمت فعلی ۸۹۳۸۰ دلار) قرار میدهد. با این حال، به نظر میرسد این میزان قدرت برای M3 جدید کمی زیاد باشد و شاید بیامو این سطح از توان را برای خودروی خاصتری در نظر گرفته باشد.
در حال حاضر، قدرتمندترین خودروی برقی بیامو، سدان i7 M70 مدل ۲۰۲۴ است که تا ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. قیمت این خودرو نیز ۱۶۹۴۹۵ دلار است، در حالی که قیمت i5 M60 از ۸۵۰۹۵ دلار شروع میشود و ۵۹۳ اسب بخار قدرت دارد.
اگرچه نمیتوان با قطعیت در مورد قیمت نهایی بیامو M3 الکتریکی نظر داد، اما با توجه به اعداد و ارقام فعلی خودروهای الکتریکی و بنزینی پرفورمنس بالا، میتوان حدس زد که قیمت نهایی نسخه ۷۰۰ اسب بخاری M3 برقی احتمالاً کمتر از ۱۰۰۰۰۰ دلار خواهد بود. با این حال، برای اطلاع دقیق از قیمت باید تا زمان نزدیک شدن به عرضه رسمی این خودرو منتظر اعلام بیامو باشیم.