بلیط هواپیما از نرخ مصوب عبور کرد و گزارشها نشان میدهد که گرانفروشی بلیط هواپیما به روندی گسترده تبدیل شده است. شرکتهای هواپیمایی، بدون در نظر گرفتن سقفهای تعیینشده، بلیط ها را با قیمتهایی فراتر از نرخ مصوب به فروش میرسانند. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی که وظیفه نظارت بر قیمتگذاری را دارند، تاکنون واکنش جدی و مؤثری نسبت به این وضعیت نشان ندادهاند. مسافران با قیمتهایی مواجه شدهاند که اختلاف چشمگیری با نرخهای مصوب دارند.
در مسیرهای پروازی مختلف بلیط هواپیما از نرخ مصوب عبور کرد!
بر اساس جدول پایش نرخ بلیط که از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شده، سقف قیمت بلیط اکونومی در مسیر تهران-مشهد ۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است. این نرخ برای بلیط پرمیوم به ۵ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۰ تومان و برای بیزینس به ۶ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۷۴۵ تومان میرسد.
با این حال، بررسیهای انجامشده در وبسایتهای فروش بلیط نشان میدهد که برخی شرکتهای هواپیمایی، نظیر وارش، بلیط پرمیوم این مسیر را برای تاریخ ۳۰ بهمن با قیمتی معادل ۶ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه کردهاند. این رقم بیش از یک میلیون تومان بالاتر از سقف تعیینشده است. بلیط هواپیما از نرخ مصوب عبور کرد و این افزایش قیمت، بدون نظارت کافی در حال وقوع است.
در مسیر پروازی تهران-بندرعباس نیز سقف قیمت بلیط اکونومی ۴ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان، پرمیوم ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۱۵۰ تومان و بیزینس ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۷۵ تومان اعلام شده است. اما بلیط بیزینس این مسیر برای اول اسفند تا ۷ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان افزایش یافته که از نرخ مصوب عبور کرده است.
در مسیر تهران-کیش نیز سقف قیمت بلیط اکونومی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پرمیوم ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و بیزینس ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. با این وجود، بلیط بیزینس این مسیر توسط برخی شرکتها مانند ایرتور با قیمت ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به فروش میرسد.
در شرایطی که افزایش قیمت بلیط هواپیما موجب نارضایتی مسافران شده است، امید به اصلاح این وضعیت همچنان زنده است. با وجود تفاوتهای فاحش میان نرخهای مصوب و قیمتهای واقعی عرضهشده در بازار، میتوان انتظار داشت که نظارت دقیقتر و برخوردهای قانونی از سوی نهادهای مسئول، به تدریج این آشفتگی را سامان دهد.
اما علل گرانی چه می تواند باشد؟
نرخهای بالا به بهانههای مختلفی مانند خدمات اضافی یا کلاس پروازی متفاوت توجیه میشود، در حالی که در عمل تفاوت محسوسی میان این بلیط ها و نرخهای پایینتر وجود ندارد. یکی از دلایلی که برخی شرکتهای هواپیمایی برای گرانفروشی مطرح میکنند، افزایش هزینههای عملیاتی و نوسانات ارزی است.
با این حال، این سوال پیش میآید که چرا برخی ایرلاینها نرخهای مصوب را رعایت میکنند، اما برخی دیگر با قیمتی بالاتر از حد تعیینشده، بلیط های خود را عرضه میکنند؟ آیا برخی شرکتها با استفاده از موقعیت خود در بازار، اقدام به ایجاد رقابت ناسالم و بهرهبرداری از تقاضای بالای مسافران کردهاند؟
تجربه نشان داده است که شفافیت در اعلام نرخها و نظارت مداوم میتواند در کنترل قیمتها مؤثر باشد. سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی میتوانند با تشدید اقدامات نظارتی و برخورد قاطع با متخلفان، زمینه را برای بازگشت آرامش به بازار حملونقل هوایی فراهم کنند.
نقش مسافران نیز در این میان حیاتی است؛ اطلاعرسانی درباره حقوق مصرفکنندگان، گزارش تخلفات و مطالبه شفافیت، از جمله عواملی است که میتواند روند اصلاح را تسریع کند. اگرچه چالشهایی در مسیر اجرای دقیق نرخگذاری وجود دارد، اما با همکاری همهجانبه، میتوان به آیندهای امیدوار بود که در آن، عدالت قیمتگذاری و دسترسی عادلانه به خدمات هوایی برای همه محقق شود.
آنچه در نهایت اهمیت دارد، ایجاد تعادل میان منافع شرکتهای هواپیمایی و حقوق مسافران است. اگر این تعادل به درستی برقرار شود، نهتنها مسافران از خدمات مناسب و قیمتگذاری منصفانه بهرهمند خواهند شد، بلکه صنعت هوانوردی نیز در مسیر توسعه پایدار قرار خواهد گرفت. شاید این مسیر چالشبرانگیز باشد، اما امید به اصلاح و بهبود، موتور محرک تغییرات مثبت خواهد بود.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __