بررسی گلکسی A06: همه چیزهایی که باید بدانید

حامد بابایی
31 دقیقه مطالعه
بررسی گلکسی A06
6.4
بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A06

بررسی گلکسی A06: همه چیزهایی که باید بدانید

در حالی که همه مشغول تحسین گوشی‌های سری S جدید و پیشرفته سامسونگ هستند، برای بسیاری از افراد این گوشی‌های رده بالا یا دست‌نیافتنی هستند یا واقعاً ضروری نیستند. اگر به آمار فروش نگاهی بیندازیم، به سرعت متوجه می‌شویم که سری A سامسونگ فروش بیشتری نسبت به سری S دارد، بنابراین به عنوان منتقدان، توجه به این سری اهمیت دارد. امروز برای شما ارزان‌ترین گوشی سری A یعنی گلکسی A06 را بررسی می‌کنیم.

با گلکسی A06 همچنان یک طراحی پلاستیکی ساده بدون محافظت رسمی در برابر آب و گردوغبار، یک نمایشگر LCD 6.7 اینچی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، یک بلندگوی تکی، یک چیپست ضعیف مدیاتک هلیو G85 و تنها ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا از نوع eMMC 5.1 دریافت می‌کنید.

دوربین هم تغییر نکرده است، همچنان یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و یک سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی در جلو وجود دارد. باتری ۵,۰۰۰ میلی‌آمپری و شارژ ۲۵ وات هم مثل سال قبل باقی مانده‌اند.

مشخصات گلکسی A06 در یک نگاه:

  • بدنه: ۱۶۷.۳×۷۷.۳×۸.۰ میلی‌متر، ۱۸۹ گرم؛ جلوی شیشه‌ای، پشت پلاستیکی، فریم پلاستیکی.
  • نمایشگر: ۶.۷۰ اینچ PLS LCD، رزولوشن ۷۲۰×۱۶۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسلی ۲۶۲ppi.
  • چیپست: مدیاتک هلیو G85 (12 نانومتری): پردازنده هشت هسته‌ای (۲ هسته ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A75 و ۶ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55)؛ پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2.
  • حافظه: ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با ۴ یا ۶ گیگابایت رم؛ eMMC 5.1؛ پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC.
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۴، با پشتیبانی از ۲ بروزرسانی اصلی.
  • دوربین عقب: اصلی (واید): ۵۰ مگاپیکسل، f/1.8، فوکوس خودکار؛ سنسور عمق: ۲ مگاپیکسل، f/2.4.
  • دوربین جلو: ۸ مگاپیکسل، f/2.0.
  • فیلم‌برداری: ۱۰۸۰p@30/60fps؛
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت؛ شارژ سریع ۲۵ وات.
  • اتصالات: LTE؛ دو سیم کارت؛ Wi-Fi 5؛ بلوتوث ۵.۳؛ جک ۳.۵ میلی‌متری.
  • ویژگی‌های دیگر: حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور.

در واقع، تنها چیزهایی که واقعاً از گلکسی A05 به گلکسی A06 تغییر کرده‌اند، گزینه‌های رنگی جدید و اضافه شدن حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور است. البته به این نکته هم باید اشاره کنیم که شما یک گوشی جدیدتر دریافت می‌کنید که با اندروید ۱۴ عرضه می‌شود و انتظار می‌رود دو بروزرسانی اصلی دیگر نیز دریافت کند. به غیر از این موارد، گلکسی A05 تقریباً همان گوشی است با قیمت کمتر.

بررسی گلکسی A06

جعبه گشایی گوشی سامسونگ گلکسی A06

گوشی گلکسی A06 در یک جعبه مقوایی دو تکه ارسال می‌شود. تمام قسمت‌های داخلی آن از مقوا ساخته شده و چاپ‌ها با استفاده از جوهر سویا انجام شده‌اند. ما قطعاً از این رویکرد دوستدار محیط زیست قدردانی می‌کنیم، اما این احتمالاً ضعیف‌ترین جعبه‌ای است که تا به حال دیده‌ایم. مقوای استفاده شده خیلی نازک است و برای ارسال مناسب نیست. جعبه نسخه‌ای که برای بررسی به ما فرستاده شده بود کاملاً خراب شده بود. البته، خود گوشی سالم و بدون آسیب بود، که با توجه به وضعیت جعبه به نوعی شبیه یک معجزه بود.

بسته‌بندی لوازم جانبی گلکسی A06 هم امتیاز خاصی برای تجربه جعبه گشایی به دست نمی‌آورد. به جز خود گوشی، تنها یک کابل USB Type-C به Type-C، یک ابزار خارج کردن سیم‌کارت و مقداری کاغذ همراه آن است. همین! نه شارژری وجود دارد، نه قاب، هیچ چیز دیگری. درست است که این مورد جدیدی نیست، اما در مقایسه با بعضی از رقبا، کمی از سامسونگ ناامید شدیم.

بررسی گلکسی A06

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A06

گلکسی A06 طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد که به مدل سال گذشته، یعنی گلکسی A05، شبیه است. اما سامسونگ برای سال ۲۰۲۴ کمی تغییراتی در طراحی اعمال کرده است. شاید برجسته‌ترین بخش این تغییرات دکمه‌های سمت راست گوشی باشد که در یک قسمت بالاتر از قاب قرار دارند. این جزیره‌ی کوچک طراحی، بخشی از سبک فعلی سامسونگ است که در دیگر مدل‌ها نیز دیده می‌شود، و ما از این ثبات در طراحی خانواده‌های مختلف دستگاه‌های سامسونگ استقبال می‌کنیم.

غیر از این مورد، تغییرات زیادی در طراحی وجود ندارد. گلکسی A06 دارای گوشه‌های گرد در تمام جهات و لبه‌های کمی تراش‌خورده در قاب میانی است که به بهبود راحتی در دست گرفتن کمک می‌کند.

بررسی گلکسی A06

این گوشی سبک است و تنها ۱۹۵ گرم وزن دارد. توزیع وزن آن نیز مناسب است و در هیچ بخشی سنگین‌تر نیست. با اینکه بیشتر بدنه گوشی، از جمله پشت و قاب میانی، از پلاستیک ساخته شده است، اما کیفیت ساخت آن حس محکمی دارد و به‌طور کلی انعطاف‌پذیری یا حس توخالی در آن مشاهده نمی‌شود.

در مورد جنس بدنه، باید گفت که پشت پلاستیکی گوشی دارای بافتی ملایم با خطوط عمودی است. این طرح خیلی جذاب یا خاص نیست، اما بد هم به نظر نمی‌رسد و حس ناخوشایندی به کاربر نمی‌دهد.

گلکسی A06 در سه رنگ آبی، سفید و طلایی عرضه می‌شود. نسخه طلایی که در اختیار ما است کمی به نظرمان براق و چشم‌گیر است، اما ممکن است برای برخی جذاب باشد. دو رنگ دیگر ظاهر ساده‌تری دارند.

بررسی گلکسی A06

جلوی گوشی از شیشه ساخته شده است، اما سامسونگ مشخص نکرده که دقیقاً چه نوع شیشه‌ای است. با این حال، می‌توان انتظار داشت که مقاوم‌تر از پلاستیک باشد که خیلی زود خط و خش می‌گیرد.

در طول بررسی، ما نتوانستیم روی گوشی خط و خش بیندازیم، که نشان‌دهنده مقاومت خوب آن است. ما قبلاً هم از پلاستیک به عنوان ماده‌ای خوب برای ساخت گوشی‌ها تمجید کرده‌ایم و همچنان بر این باوریم. البته که به اندازه شیشه یا فلز لوکس به نظر نمی‌رسد، اما برعکس شیشه نمی‌شکند و مانند فلز هم خم نمی‌شود. علاوه بر این، سبک است و از نظر ساختاری محکم.

یکی از نقاط قوت گلکسی A06 این است که سطح پلاستیکی و قاب میانی آن خیلی کثیف و لکه‌دار نمی‌شود و به راحتی تمیز می‌ماند.

حالا نگاهی کوتاه به بخش‌های کنترلی گلکسی A06 بیندازیم. همان‌طور که گفتیم، دکمه‌های گوشی در سمت راست و در یک جزیره کوچک در قاب میانی قرار دارند. امسال، حسگر اثر انگشت هم در دکمه پاور تعبیه شده است. این حسگر از نوع خازنی است و در حال حاضر به بلوغ خوبی رسیده است. حسگر گلکسی A06 سرعت و دقت بالایی دارد و مشکلی با آن نداشتیم.

بررسی گلکسی A06

دکمه‌های تنظیم صدا نیز حس خوبی در هنگام فشردن دارند و بازخورد لمسی خوبی ارائه می‌دهند. در سمت چپ گوشی تنها خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه میکرو SD وجود دارد که نسبتاً بزرگ است و دو جایگاه نانو سیم‌کارت و یک جایگاه اختصاصی برای کارت حافظه دارد. در این خشاب هیچ واشری وجود ندارد، و سامسونگ هم برای این گوشی هیچ رتبه‌بندی مقاومتی در برابر آب و گرد و غبار ارائه نکرده است.

در بالای گوشی تنها میکروفون دوم برای حذف نویز قرار دارد. در پایین نیز تک بلندگو، میکروفون اصلی، پورت تایپ-C و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون قرار گرفته‌اند.

از نمای جلویی، گلکسی A06 کاملاً بودجه‌ای به نظر می‌رسد. از ناچ قطره‌ای برای دوربین سلفی گرفته تا حاشیه‌های نسبتاً بزرگ صفحه‌نمایش. به نظر می‌رسد سامسونگ این حاشیه‌ها را نسبت به سال گذشته کمی نازک‌تر کرده است. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه گلکسی A06 برابر با ۸۳.۸ درصد است، در حالی که این نسبت در گلکسی A05 سال گذشته ۸۲.۱ درصد بود. هیچ حسگری به صورت قابل مشاهده در جلوی گوشی وجود ندارد. چند حسگر در بالای صفحه‌نمایش و در کنار بلندگوی تماس مخفی شده‌اند.

بررسی گلکسی A06

صفحه نمایش

نمایشگر گوشی گلکسی A06 چیز خاص یا جالبی ندارد. بسیار ساده و ابتدایی است. این نمایشگر از نوع PLS LCD با رزولوشن HD ساده ۷۲۰×۱۶۰۰ پیکسل است. نرخ تازه‌سازی آن هم فقط ۶۰ هرتز است. همانطور که گفتیم، کاملاً ابتدایی است.

این صفحه‌نمایش روشنایی خیلی زیادی هم ندارد. در تست‌های ما، حداکثر روشنایی که اندازه‌گیری کردیم ۵۶۴ نیت بود، که با کشیدن نوار روشنایی به بالاترین حد خود به دست آمد. گلکسی A06 هیچ حالت خودکار اضافه‌ای برای افزایش بیشتر روشنایی ندارد. البته سنسور نور محیط به خوبی روشنایی صفحه را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند.

بررسی گلکسی A06

حداقل روشنایی که اندازه‌گیری کردیم ۷ نیت بود، که برای حالت “سفید مطلق” خوب نیست. صفحه‌نمایش خیلی تاریک هم نمی‌شود. در قسمت‌های سیاه کمی نشت نور دیده می‌شود، اما زیاد نیست. نسبت کنتراست حدود ۱۴۸۴:۱ است که خیلی بد نیست.

از نظر مشاهدات بیشتر، نمایشگر گلکسی A06 در واقعیت بد به نظر می‌رسد. خیلی براق است و با روشنایی نسبتاً کم، دید را بیشتر مختل می‌کند. سرعت واکنش پیکسل‌ها هم خیلی خوب نیست و باعث ایجاد محو شدگی و اثر سایه روی صفحه می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رود، گلکسی A06 از HDR پشتیبانی نمی‌کند. حتی کدک HDR هم ندارد. اما از یک نظر مثبت، این گوشی بالاترین گواهی Widevine L1 DRM را دارد. البته نیازی هم نیست، چون حتی بدون آن، سرویس‌های پخش آنلاین مثل نتفلیکس می‌توانند ویدیوهای HD پخش کنند و این رزولوشن برای نمایشگر گوشی کفایت می‌کند.

عمر باتری و سرعت شارژ

این روزها باتری‌های ۵۰۰۰ میلی‌آمپر به یک استاندارد تبدیل شده‌اند و گلکسی A06 هم دقیقاً همین باتری را دارد.

بررسی گلکسی A06

در تست‌های ما، این گوشی در حالت استفاده فعال، ۱۳ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام آورد که عملکرد خوبی است. در بخش تماس صوتی، گلکسی A06 عملکرد بسیار خوبی داشت، اگرچه ممکن است برای همه این بخش مهم نباشد.

متاسفانه در تست شارژ گلکسی A06 با مشکل مواجه شدیم. ما از دو شارژر سامسونگ ۲۵ واتی و یک شارژر ۶۵ واتی با پشتیبانی از SFC استفاده کردیم، اما با هیچ‌کدام از این شارژرها، گوشی ما با سرعت بیش از ۲ وات شارژ نشد.

نکته عجیب این است که گوشی شارژر را تشخیص می‌داد، چون پیام “شارژ فوق سریع” را نشان می‌داد و حلقه آبی شارژ ظاهر می‌شد، اما از توان واقعی شارژ استفاده نمی‌کرد.

بررسی گلکسی A06

تقریباً مطمئن هستیم که واحد تست ما مشکل داشته و شما نباید چنین تجربه‌ای داشته باشید. انتظار داریم گلکسی A06 سرعت شارژی مشابه گلکسی A05s داشته باشد. به این ترتیب که از صفر به ۲۵ درصد در ۱۵ دقیقه، ۴۳ درصد در ۳۰ دقیقه و شارژ کامل حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول بکشد.

بلندگوها: بلندی صدا و کیفیت

گلکسی A06 فقط یک بلندگوی تک‌کاناله در قسمت پایین دارد که برای یک گوشی اقتصادی قابل درک است. با این حال، گوشی‌های دیگری در این رنج قیمت، مثل گلکسی A25 سال گذشته یا شیائومی ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G، بلندگوهای استریو دارند.

بلندگوی گلکسی A06 چندان چشمگیر نیست. صدای قابل قبولی تولید می‌کند، اما فقط برای یک امتیاز متوسط کافی است. صداهای میانی مثل گفتگوها به‌خوبی و واضح پخش می‌شوند، که نکته مثبتی است. اما صداهای زیر در حجم‌های بالا به راحتی دچار اختلال می‌شوند و تقریباً هیچ باس قابل‌توجهی وجود ندارد.

بررسی گلکسی A06

سامسونگ همچنان برخی از ویژگی‌های صوتی پیشرفته‌تری مانند Dolby Atmos و قابلیت جالب “صدای جداگانه برنامه” در بلوتوث را اضافه کرده است.

اتصالات

گوشی گلکسی A06 یک دستگاه دو سیم‌کارته نانو است (حداقل واحد بررسی ما اینطور بود). البته این گوشی در برخی بازارها به صورت تک سیم‌کارته هم عرضه می‌شود، پس بهتر است دقت کنید. گلکسی A06 فقط از اتصال LTE پشتیبانی می‌کند و خبری از ۵G نیست. همچنین از eSIM هم پشتیبانی نمی‌کند.

گلکسی A06 از GPS، GLONASS، GALILEO و BDS برای مکان‌یابی پشتیبانی می‌کند. اتصال محلی هم با Wi-Fi 5/ac دو بانده و بلوتوث ۵.۲ با پشتیبانی از LE پوشش داده شده است. متأسفانه NFC وجود ندارد که کمی ناامیدکننده است. اما گلکسی A06 دارای جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است که عالی است و همچنین گیرنده رادیو FM هم دارد.

بررسی گلکسی A06

گلکسی A06 از یک پورت Type-C ساده پشتیبانی می‌کند که بر اساس USB 2.0 است. این به معنای حداکثر سرعت انتقال داده ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه است. از خروجی ویدیو یا امکانات پیشرفته خبری نیست، اما از OTG/USB Host پشتیبانی می‌شود.

گلکسی A06 سنسورهای زیادی ندارد، اما سنسورهای اصلی را دارد. شامل شتاب‌سنج stk83xx و سنسور ترکیبی نور و مجاورت stk3a5x است. به نظر می‌رسد سنسور مجاورت واقعی است و مجازی نیست، که در یک گوشی با این قیمت نکته خوبی است. اما هیچ قطب‌نما، ژیروسکوپ یا فشارسنجی وجود ندارد.

نرم افزار

گلکسی A06 با رابط کاربری One UI 6.1 که بر پایه جدیدترین نسخه اندروید ۱۴ است اجرا می‌شود. این آخرین نسخه رابط کاربری سامسونگ است که البته در سری پرچمدار S24 هم استفاده شده، اما با برخی تفاوت‌ها.

اگر کنجکاو بودید، باید بدانید که Galaxy AI سامسونگ در گوشی A06 وجود ندارد. این قابلیت هنوز بیشتر مختص گوشی‌های پرچمدار است، هرچند سامسونگ اخیراً در حال گسترش این ویژگی به دستگاه‌های بیشتری است، اما نه به این اندازه.

بررسی گلکسی A06

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که فقط در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ وجود دارد، پشتیبانی نرم‌افزاری ۷ ساله است. در مورد گلکسی A06، این گوشی دو به‌روزرسانی اصلی اندروید و چهار سال پچ‌های امنیتی خواهد داشت. این مدت، پشتیبانی پایه سامسونگ محسوب می‌شود.

از جمله ویژگی‌های جدید رابط کاربری One UI 6 می‌توان به طراحی جدید پنل سریع، بهبود نمایش نوتیفیکیشن‌ها، دوربین ساده‌تر و بهبود یافته، و ابزارهای قدرتمندتر برای گالری و ویرایش اشاره کرد.

گلکسی A06 نسخه نسبتاً کاملی از رابط کاربری One UI 6.1 را دریافت می‌کند. تجربه کاربری مشابه سری گلکسی S و حتی بسیاری از ویژگی‌های آن در این گوشی نیز موجود است.

خبر خوب برای تمام کاربران گلکسی این است که لیست قابلیت‌های نرم‌افزاری که فقط مختص پرچمداران بود، در سال‌های اخیر کاهش یافته و اکنون شامل ویژگی‌هایی مثل Samsung DeX می‌شود.

بررسی گلکسی A06

سایر بخش‌ها مانند همیشه است: صفحه قفل، صفحه اصلی، ویجت‌ها و آیکون‌ها، مدیریت تم‌ها، مولتی‌تسکینگ (در حالت پنجره‌ شناور یا تقسیم صفحه) و برنامه‌های پیش‌فرض.

برای اطلاعات بیشتر درباره One UI 6 می‌توانید این مقاله ما را بخوانید.

عملکرد و بنچمارک‌ها

هیچ‌کس از یک دستگاه اقتصادی مثل گلکسی A06 انتظار عملکرد خیلی بالایی ندارد. سامسونگ برای A06 به جای استفاده از چیپ‌های خود، به سراغ یک چیپ مدیاتک رفته است. این چیپ هلیو G85 نام دارد که یک چیپ ۱۲ نانومتری معمولی است.

هلیو G85 دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای است که شامل دو هسته Cortex-A75 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی هم یک واحد ساده دو هسته‌ای Mali-G52 است.

بررسی گلکسی A06

گلکسی A06 نه تنها در بخش پردازنده و گرافیک کمبود دارد، بلکه در قسمت حافظه هم محدودیت‌هایی دارد. بیشتر نسخه‌های گلکسی A06 فقط ۴ گیگابایت رم دارند. نسخه‌ای با ۶ گیگابایت رم هم موجود است، اما از نظر قیمت شاید به‌صرفه نباشد.

در نسخه پایه گلکسی A06، تنها ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دارید. البته یک اسلات کارت حافظه microSD هم برای افزایش فضای ذخیره‌سازی وجود دارد. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال نسخه ۱۲۸ گیگابایتی باشید تا در آینده مشکلی نداشته باشید. متاسفانه، حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1 است که برای استانداردهای امروزی خیلی سریع نیست. این موضوع باعث کاهش روانی و پاسخگویی رابط کاربری می‌شود.

پردازنده هلیو G85 درون گلکسی A06 عملکرد خیلی پایینی دارد. پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰ ۴G در گلکسی A05s شاید از نظر پردازنده با آن قابل مقایسه باشد و هلیو G88 هم تفاوت زیادی ندارد. اما به غیر از این‌ها، تقریبا همه پردازنده‌های موجود در این رده قیمتی از گلکسی A06 عملکرد بهتری دارند. AnTuTu هم نظر خوبی نسبت به گلکسی A06 ندارد. در اینجا هم تقریبا کمترین عملکرد ممکن را در یک گوشی هوشمند مدرن، حتی در دسته اقتصادی، دریافت می‌کنید.

بررسی گلکسی A06

حداقل پردازنده گرافیکی Mali-G52MC2 داخل گلکسی A06 در مقایسه با رقبا در رده قیمتی خود عملکرد قابل قبولی دارد. این پردازنده گرافیکی بهتر از مدل‌های آدرنو ۶۱۰ و ۶۱۳ است. البته این به معنای عملکرد عالی گرافیکی نیست، اما گلکسی A06 با وضوح HD که فشار کمتری روی پردازنده گرافیکی می‌آورد، از عهده کار برمی‌آید. در عمل، عملکرد گلکسی A06 چندان خوب نیست. رابط کاربری گاهی کند و حتی لگ‌دار است و ما فکر نمی‌کنیم با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آینده هم وضعیت بهتر شود. تجربه استفاده از این گوشی حتی از همان ابتدا ایده‌آل نیست. ترکیب چیپست متوسط، رم کم و حافظه کند، نتیجه مطلوبی نمی‌دهد.

تراشه مدیاتک هلیو G85 در گوشی گلکسی A06 ممکن است خیلی قدرتمند نباشد، اما از طرف مثبت، حداقل گرمای زیادی تولید نمی‌کند. این گوشی در زمان فشار طولانی بسیار پایدار می‌ماند و عملکرد آن به‌خاطر مشکل گرمای بیش از حد (thermal throttling) در طول زمان به‌طور قابل توجهی کاهش نمی‌یابد. همچنین سطح گوشی گلکسی A06 خیلی گرم نمی‌شود و حتی پس از تست‌های سنگین طولانی، همچنان نگه داشتن آن راحت است.

دوربین دوتایی آشنا

سامسونگ در بخش دوربین تغییرات زیادی ایجاد نکرده است. گلکسی A06 همچنان با یک جفت دوربین پشت ارائه می‌شود که تنها یکی از آن‌ها واقعاً کاربردی است – دوربین ۵۰ مگاپیکسلی. دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو بیشتر جنبه تکمیلی دارد.

بررسی گلکسی A06

  • دوربین اصلی (عریض): ۵۰ مگاپیکسل Samsung ISOCELL (S5K)JN1، f/1.8، ۱/۲.۷۶ اینچ، ۰.۶۴µm، PDAF؛ ۱۰۸۰p@30fps
  • دوربین عمق: ۲ مگاپیکسل، f/2.4
  • دوربین جلو: ۸ مگاپیکسل GalaxyCore gc08a8، f/2.0، ۱/۴ اینچ، ۱.۱۲µm، فوکوس ثابت؛ ۱۰۸۰p@30fps

گلکسی A06 دوربین چندان قدرتمندی ندارد. دوربین اصلی آن یک واحد ۵۰ مگاپیکسلی از نوع ISOCELL (S5K)JN1 است که به نام JN1 هم شناخته می‌شود. این سنسور به اندازه برخی از سنسورهای بزرگتر سامسونگ، مانند ISOCELL S5KGN8 که در برخی از گوشی‌های بالارده استفاده می‌شود، بزرگ نیست. این دوربین از فوکوس خودکار فاز تشخیص (PDAF) برخوردار است، اما ویژگی‌های اضافی دیگری ندارد. هیچ تثبیت‌کننده اپتیکی تصویر (OIS) وجود ندارد و ضبط ویدیو به ۱۰۸۰p محدود است که به نظر می‌رسد به خاطر محدودیت‌های چیپست است نه سنسور.

اپلیکیشن دوربین همان چیزی است که در تمام گوشی‌های سامسونگ این روزها پیدا می‌شود. تنها حالت Pro برای دوربین اصلی قابل دسترسی است و حالت شب را می‌توان در هر دو دوربین اصلی و سلفی استفاده کرد.

بررسی گلکسی A06

دوربین اصلی

دوربین اصلی گوشی گلکسی A06 به‌طور پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل ثبت می‌کند. این عکس‌ها قابل قبول هستند اما خیلی چشمگیر نیستند. جزئیات تصویر خوب است، اما رنگ‌ها کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسند.

کنتراست تصویر خوب نیست و دامنه دینامیکی هم ضعیف است. همچنین، نویز زیادی وجود دارد، به‌ویژه روی سطوح یکنواخت.

گوشی گلکسی A06 در مدیریت چهره‌ها و رنگ‌های پوست عملکرد خوبی ندارد. حتی با وجود نور کافی، به ندرت عکس‌های خوبی از چهره می‌گیرد. شناسایی و جدا کردن سوژه‌ها در عکس‌های پرتره بد نیست، اما گوشی معمولاً در تولید عکس‌های واضح و در فوکوس مشکل دارد.

بررسی گلکسی A06

بررسی گلکسی A06

میتونید گوشی گلکسی A06 رو به حالت عکاسی ۵۰ مگاپیکسلی مجبور کنید. برای اکثر گوشی‌ها این کار معمولاً توصیه نمی‌شه، اما در این مورد عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی به وضوح بهتر هستند. عکس‌ها شارپ‌تر، با جزئیات بیشتر و تمیزتر به نظر می‌رسند. اگر می‌تونید با حجم فایل‌های بزرگ‌تر کنار بیاید، بهتره که در حالت ۵۰ مگاپیکسلی عکاسی کنید.

گوشی گلکسی A06 دوربین تله‌فوتو اختصاصی نداره، اما هنوز می‌تونه از زوم دیجیتال روی دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی استفاده کنه. توی رابط کاربری دوربین، گزینه زوم ۲x وجود داره. اما در حالت زوم ۲x، عکس‌ها کمی نرم و حتی کمی تار به نظر می‌رسند. مگر اینکه واقعا به زوم نیاز داشته باشید، بهتره از عکاسی با زوم پرهیز کنید.

کیفیت دوربین در نور کم

دوربین گلکسی A06 در نور کم عملکرد خوبی ندارد. جزئیات قابل قبول است، اما در سراسر قاب نویز و نرمی زیادی وجود دارد. گوشی در فوکوس کردن نیز مشکل دارد.

اگر کنجکاو بودید، زوم ۲x هم بهتر نیست. در واقع، همانطور که انتظار می‌رفت، تصاویر زوم شده کمی بدتر هستند.

بررسی گلکسی A06

گلکسی A06 دارای حالت شب است. باید این حالت را به صورت دستی فعال کنید، زیرا گوشی به طور خودکار این کار را انجام نمی‌دهد. بهتر است این زحمت را به خود بدهید، زیرا حالت شب کیفیت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. این حالت بیشتر نویز را از بین می‌برد که قابل تحسین است.

دوربین سلفی

دوربین سلفی عکس‌های سلفی با دوربین جلو ۸ مگاپیکسلی نسبت به سخت‌افزار موجود، کیفیت نسبتاً خوبی دارند. زاویه دید دوربین وسیع و نسبتاً انعطاف‌پذیر است. چهره‌ها به طور طبیعی و با رنگ‌های پوست خوب به نظر می‌رسند.

بررسی گلکسی A06

سطح پوست خیلی دقیق نیست، اما هنوز هم جزئیاتی دیده می‌شود. دامنه دینامیکی (تفاوت بین روشن‌ترین و تیره‌ترین نقاط) می‌تواند به‌طور قابل توجهی بهتر باشد.

سلفی‌های در نور کم نیز به طور کلی بد به نظر می‌رسند. نویز همچنان مشکل اصلی است.

خوشبختانه، حالت شب روی دوربین سلفی نیز کار می‌کند و کیفیت را بهبود می‌بخشد. بیشتر نویزها از بین می‌روند و حتی برخی از رنگ‌های پوست و بافت‌ها به خوبی نمایان می‌شوند.

بررسی گلکسی A06

کیفیت ضبط ویدیو

دوربین‌های اصلی و سلفی گوشی گلکسی A06 حداکثر کیفیت ویدیو ۱۰۸۰p را ارائه می‌دهند. ویدیوها با فرمت استاندارد h.264/AVC و با نرخ بیت حدود ۲۰ Mbps و صدای AAC با کیفیت ۴۸ kHz در قالب MP4 ضبط می‌شوند. متأسفانه، Galaxy A06 صدای تک‌کاناله (مونورا) ضبط می‌کند. همچنین، برای صرفه‌جویی در فضا می‌توانید از کدگذاری ویدیوی h.265/HEVC استفاده کنید.

متأسفانه، گلکسی A06 هیچ نوع تثبیت‌کننده‌ای ندارد. نه OIS (تثبیت‌کننده اپتیکال) و نه EIS (تثبیت‌کننده دیجیتال).

کیفیت ویدیوهای FullHD دوربین اصلی نسبتاً ضعیف است – بازتولید رنگ‌ها درست نیست و ویدیو به شدت شارپ شده است. علاوه بر این، هیچ تثبیت‌کننده ویدیویی وجود ندارد.

ویدیوهای سلفی رنگ و کنتراست کافی ندارند و دامنه دینامیکی آن‌ها نیز پایین است. رنگ‌ها هم به‌درستی نمایش داده نمی‌شوند.

مقایسه با رقبا

گوشی گلکسی A06 هنوز به طور رسمی وارد اروپا نشده است. اما در حال حاضر در ایالات متحده و هند به فروش می‌رسد. ما فهرست‌های رسمی را در آمازون پیدا کردیم که قیمت نسخه پایه ۴GB/64GB آن ۱۶۹دلار است. در ایالات متحده هم می‌توانید با ۱۵۷ دلار، نسخه ۶GB/128GB را تهیه کنید.

بررسی گلکسی A06

بیایید سقف بودجه را حدود ۲۰۰ دلار در نظر بگیریم. دستگاه‌های مقرون به صرفه زیادی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها فکر کنید. در میان گوشی‌های سامسونگ، مدل قدیمی‌تر اما به‌مراتب بهتر گلکسی A15 وجود دارد. به ویژه نسخه ۴G آن، اگر ۵G برای شما اهمیت دارد، نسخه ۵G آن نیز موجود است. با اینکه A15 از سال گذشته است، سامسونگ به آن سه بروزرسانی اصلی سیستم‌عامل وعده داده است، در حالی که برای A06 دو بروزرسانی وعده داده شده است. همچنین صفحه‌نمایش Super AMOLED FullHD با نرخ نوسازی ۹۰Hz و چیپست قدرتمند مدیاتک هلیو G99 را در این مدل دارید.

همچنین باید به گلکسی A25 اشاره کنیم که کمی گران‌تر است، اما چندان زیاد نیست. این مدل بهتر است و با چهار بروزرسانی اصلی سیستم‌عامل، صفحه‌نمایش Super AMOLED روشن‌تر و ۱۲۰Hz و همچنین OIS در دوربین اصلی عرضه می‌شود.

اگر به روزرسانی‌ها و داشتن آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید برایتان اهمیت زیادی ندارد و در کل از ویژگی‌های گلکسی A06 راضی هستید، می‌توانید پول زیادی صرفه‌جویی کرده و به جای آن گلکسی A05 را انتخاب کنید که تقریباً همان سخت‌افزار را دارد.

در دنیای شیائومی هم حداقل چند رقیب عالی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. اولین مدل که به ذهن می‌آید، ردمی نوت ۱۳ ۴G است. از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به صفحه‌نمایش بسیار روشن، AMOLED FullHD با نرخ نوسازی ۱۲۰Hz، اسپیکرهای استریو، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل و دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل اشاره کرد. حتی در نسخه پایه آن ۶GB رم و ۱۲۸GB حافظه UFS 2.2 ارائه می‌شود.

نسخه ۵G ردمی نوت ۱۳ نیز قابل توجه است. این نسخه کمی گران‌تر است و اسپیکرهای استریو ندارد، اما برای دریافت ۵G باید این هزینه را بپردازید.

نتیجه گیری

حکم ما بدون معطلی باید بگوییم که گوشی گلکسی A06 به طور کلی ما را ناامید کرد. انتظار داشتیم که سامسونگ حداقل تلاشی برای بهبود مدل‌های اقتصادی خود در سال جاری انجام دهد، اما در عوض، با همان سخت‌افزار سال گذشته یعنی گلکسی A05 مواجه شدیم. حتی آن زمان هم سخت‌افزار چندان برجسته‌ای نبود.

صفحه‌نمایش PLS LCD آن به خصوص ناامیدکننده است. با اندازه ۶.۷ اینچ، به اندازه کافی بزرگ و راحت است، اما تنها مزیت آن همین است. وضوح HD آن، تصویر را به اندازه کافی واضح نمی‌کند. هرچند می‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم، اما سطح روشنایی کم آن و همچنین کند بودن پنل که باعث ایجاد تاری و ghosting می‌شود، قابل تحمل نیست.

بررسی گلکسی A06

گوشی گلکسی A06 همچنین یک بلندگوی تک‌کاناله نسبتاً ضعیف دارد و هیچ نوع حفاظتی از ورود آب و گرد و غبار هم ندارد. البته کیفیت ساخت پلاستیکی آن قابل قبول است. چیپست مدیاتک هلیو G85 نیز به سختی قادر است تا تجربه One UI را به درستی اجرا کند. نمی‌دانیم آیا مشکل فقط از چیپست است یا اینکه حافظه eMMC 5.1 هم در کندی عملکرد تأثیر دارد، اما UI کند و غیرپاسخگو است. این وضعیت حتی بدون استفاده طولانی‌مدت هم به وضوح مشاهده می‌شود. همچنین بیشتر نسخه‌های گلکسی A06 تنها ۴GB رم دارند و ۶۴GB حافظه داخلی مدل پایه هم ایده‌آل نیست، هرچند که یک شیار microSD اختصاصی وجود دارد.

تجربه دوربین گلکسی A06 برای کلاس خود خوب است اما به طور کلی جالب توجه نیست. عمر باتری هم خوب است، اما چیزی فراتر از آن نیست. از ویژگی‌های مثبت می‌توان به شیار microSD اختصاصی و سنسور اثر انگشت جانبی جدید اشاره کرد که به خوبی عمل می‌کند.

بررسی گلکسی A06

در مجموع، نقاط ضعف و کمبودهای گوشی گلکسی A06 بیشتر از نقاط قوت آن است. شاید بهتر باشد از خرید این گوشی صرف‌نظر کنید. اگر به تجربه سامسونگ علاقه‌مندید، مدل‌های A15 یا A25 را بررسی کنید. همچنین ممکن است با جستجو در بین دیگر برندها، پیشنهادات بهتری پیدا کنید.

__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __


بررسی گلکسی A06
بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A06
6.4
جعبه گوشی 5
طراحی و کیفیت ساخت 7
صفحه نمایش 6
عمر باتری و سرعت شارژ 8
بلندگوها 6
اتصالات 7
نرم افزار 8
سخت افزار 5
دوربین 6
برچسب ها:
منابع:gsmarena
این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید