به گزارش خبرنگار حوزه بازیهای ویدیویی، جدیدترین نسخه از سری بازیهای ترسناک Silent Hill، با عنوان بازی Silent Hill f، اثری متفاوت از انتظارات طرفداران دیرینه این فرنچایز به شمار میرود. در حالی که شهر Silent Hill همواره با مهآلود، فرقههای مرموز و شکنجههای روانی عمیق شناخته میشد، این بار شاهد تغییرات اساسی در فضا و اتمسفر بازی هستیم.
تصور کنید که تمام عناصر کلیدی Silent Hill مه غلیظ، راهروهای زنگزده و ترسهای روانی طاقتفرسا جای خود را به مناظر جدیدی بدهند: گلهای آلوده به نفرین و روستاهای سنتی ژاپنی. این دقیقا همان رویکردی است که کونامی در بازی Silent Hill f در پیش گرفته است.
سفری به دهه ۱۹۶۰ ژاپن با بازی Silent Hill f
بازی Silent Hill f، که داستان آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی در ژاپن روایت میشود، ما را از شهر تسخیرشده و آشنای Silent Hill دور کرده و به دنیایی میبرد که در آن فولکلور ژاپنی، انزوا و وحشت جسمانی که به معنای واقعی کلمه از قربانیان خود شکوفا میشود، در هم تنیدهاند. این تغییر جسورانه، مخاطرهآمیز و شاید هم درخشان به نظر میرسد.
لوکیشن اصلی Silent Hill f، یک دهکده خیالی روستایی ژاپنی به نام Ebisugaoka است. دیگر خبری از بیمارستانهای زنگزده و خیابانهای پوشیده از خاکستر نیست. اکنون، بازیکنان در جنگلهای مهآلود، میان سنتهای نفرینشده و در کنار گلهای سوسن عنکبوتی قرمز که از پوست ترکخورده چینی جوانه میزنند، به گشت و گذار خواهند پرداخت.
این تغییر در زیباییشناسی، یک انحراف کامل از تجربه سنتی Silent Hill محسوب میشود و طبیعتا برخی از طرفداران قدیمی این سری را دچار تردید کرده است. نظراتی نظیر پس مه کجاست؟ و این بدون فرقه، Silent Hill نیست! در حال حاضر در انجمنها و بخشهای نظرات به چشم میخورد.
تکامل هویت
با این حال، با بررسی عمیقتر، متوجه میشویم که بازی Silent Hill f نه تنها هویت اصلی Silent Hill را رد نمیکند، بلکه در حال تکامل بخشیدن به آن است. در هسته خود، این سری همواره درباره مواجهه با تاریکترین زوایای ذهن انسان بوده است. چه از طریق فقدان و چه از طریق آسیبهای شخصی، Silent Hill در وحشت روانی رشد کرده است. این بنیان تغییری نکرده است؛ Silent Hill صرفا آن را در یک پوسته جدید به نمایش میگذارد.
بازی Silent Hill f به خاطر استفاده کامل از سبک وحشت ژاپنی (J-Horror) بسیار ترسناک به نظر میرسد. بر خلاف ترسهای ناگهانی و هیولاهایی مثل سر هرمی در نسخههای قبلی، این بازی بیشتر بر ترسهای آرام و طولانیمدت، حس ناراحتی روانی و ترسی تمرکز دارد که حتی بعد از خاموش کردن بازی هم در ذهن شما باقی میماند.
به عبارت دیگر، این بازی میخواهد با ایجاد یک حس ناخوشایند عمیق و پایدار شما را بترساند، نه فقط با نشان دادن صحنههای ناگهانی و شوکآور. به جای تمرکز بر هیولاهای عجیب و غریب، Silent Hill f از عناصری الهام گرفته از فیلمهای ترسناک ژاپنی مانند Noroi، Ju-On و Ringu استفاده میکند که معمولا فضایی سنگین، ساکت و پر از ترسهای نامحسوس ایجاد میکنند.
علاوه بر این، طراحی هیولاهای موجود در بازی Silent Hill f به شدت به این سنت متکی است. این موجودات که توسط Kera (شناخته شده برای Spirit Hunter: NG) طراحی شدهاند، شبیه کابوسهایی هستند که دندان درآوردهاند. آنها ظریف، غریب و از نظر بیولوژیکی غیرممکن به نظر میرسند؛ دقیقا همان چیزی که از یک بازی Silent Hill انتظار میرود.
همچنین، روایت این بازی توسط Ryukishi07، نابغه داستانهای پیچیده و خالق سری When They Cry، نوشته شده است. داستانهای او به دلیل لایهبندیهای عمیق، تراژدیهای جانکاه و تاثیرات احساسی ویرانگر مشهور هستند. ترکیب دیدگاه او با فرنچایز کونامی، یک پیوند آسمانی در دنیای وحشت به نظر میرسد.
آیا این هنوز Silent Hill است؟
قابل درک است که طرفداران از خود میپرسند که آیا این عنوان هنوز شایسته نام Silent Hill است یا خیر. به هر حال، در ظاهر، خبری از شهر پوشیده از مه، رادیوهای خشخشکننده و فرقهای برای حفظ نظم نیست.
اما نباید فراموش کنیم که Silent Hill 2، که به طور گسترده به عنوان بهترین نسخه این سری شناخته میشود، به طور کامل از روایت مرموز بازی اول فاصله گرفت. در عوض، بر غم و اندوه، احساس گناه و گرهگشایی روانی قهرمان خود تمرکز کرد و موفق هم بود. بنابراین، تغییر برای Silent Hill چیز جدیدی نیست؛ بلکه یک ضرورت است.
این متن به زبان سادهتر میگوید که بازی Silent Hill f از ریشههای اصلی این مجموعه دور نشده است. بلکه، این بازی همان ایدهها و موضوعات قبلی را از دیدگاه و فرهنگ جدید ژاپنی نشان میدهد. این فرهنگ بر چیزهایی مثل فرهنگ عامه ژاپن، حس تنهایی و رنجی که کسی بروز نمیدهد تاکید دارد. در واقع، تمام این مسائل قبلا هم در سری Silent Hill وجود داشتند، اما این بار به شکل و شمایل دیگری به آنها پرداخته شده است.
چرا ژاپن و چرا اکنون؟
این تغییر در محیط بازی به یک تنظیمات ژاپنی تصادفی نیست. در واقع، این ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که این فرنچایز به آن نیاز دارد. سنت غنی وحشت ژاپنی مملو از داستانهای ارواح انتقامجو، نفرینهای باستانی و دهکدههای رو به زوال غرق در رمز و راز است. مهمتر از آن، این عناصر به طور کامل با ریشههای روانشناختی Silent Hill همخوانی دارند.
به گفته کونامی، بازی Silent Hill f توسط NeoBards Entertainment و با همکاری Ryukishi07 و تهیهکننده قدیمی این سری، Motoi Okamoto، در حال توسعه است. در نتیجه، به نظر میرسد که این بازی چیزی فراتر از یک اسپینآف ساده خواهد بود؛ بلکه یک بازآفرینی دقیق و سنجیده است.
کونامی با فاصله گرفتن از عناصر آشنا و استقبال از ناشناختهها، دری را به سوی وحشتی تازه چه به معنای واقعی کلمه و چه به صورت مجازی گشوده است.
افکار نهایی
بازی Silent Hill f خیلی ترسناک و ناراحتکننده است و احتمالا خیلی بحثبرانگیز خواهد بود. اما شاید از نظر هنری بهترین بازی Silent Hill در سالهای اخیر باشد. وقتی آن گلهای عجیب و کثیف به سمت شما میآیند، احتمالا دیگر دلتان برای آن مه معروف تنگ نمیشود.
از بسیاری جهات، این میتواند آغاز دوره بعدی Silent Hill باشد؛ دورانی که ریشههای خود را رها نمیکند، بلکه آنها را عمیقتر میکند و در خاکی جدید، با ترسها و وحشتهای نو شکوفا میشود.
__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __