یوتیوب چیه؟ تاریخچه شرکت یوتیوب

یوتیوب چیه؟ تاریخچه شرکت یوتیوب

یوتیوب یه سرویس اشتراک ویدئو آنلاین آمریکاییه که گوگل صاحبشه و همه دنیا میتونن ازش استفاده کنن.

یوتیوب رو سه تا از کارمندای سابق PayPal یعنی چاد هِرلی، استیو چن و جاوید کریم تو سال ۲۰۰۵ راه انداختن. دفتر اصلی یوتیوب تو سان برونو، کالیفرنیا قرار داره و بعد از گوگل سرچ، دومین وبسایت پربازدید دنیاست.

یوتیوب بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر داره که هر روز بیشتر از ۱ میلیارد ساعت ویدیو تماشا می‌کنن. تا ماه می ۲۰۱۹، هر دقیقه بیشتر از ۵۰۰ ساعت ویدیو تو یوتیوب آپلود میشد و تا سال ۲۰۲۱، حدود ۱۴ میلیارد ویدیو در کل روی یوتیوب وجود داشت.

یوتیوب تاثیر اجتماعی بی‌سابقه‌ای روی فرهنگ عامه داره، ترندهای اینترنتی و ساختن سلبریتی‌های میلیاردر تاثیر گذاشته. با وجود رشد و موفقیت یوتیوب، این پلتفرم گاهی اوقات مورد انتقاد قرار می‌گیره چون به نظر میاد باعث پخش اطلاعات غلط، به اشتراک گذاشتن محتوای دارای حق نشر، نقض دائمی حریم خصوصی کاربرها، سانسور، به خطر افتادن امنیت و سلامت کودکان و اجرای نادرست یا اشتباه قوانین خود پلتفرم میشه.

تاریخچه شرکت یوتیوب

یوتیوب چیه؟ تاریخچه شرکت یوتیوب

یوتیوب رو سه تا دوست به اسم چاد هِرلی، استیو چن و جاوید کریم توی سال ۲۰۰۵ راه انداختن. اینا همون اولای کار تو شرکت پِی‌پَل بودن که بعدا توسط ای‌بِی خریداری شد و حسابی پولدار شدن. چاد طراحی خونده بود و استیو و جاوید هم با هم تو دانشگاه ایلینوی اوربانا-شمپ کامپیوتر خوندن.

حالا یه داستانی هست که خیلی جاها گفته شده. میگن چاد و استیو تو مهمونی شام خونه استیو تو سان‌فرانسیسکو بودن که می‌خواستن فیلمای مهمونی رو با هم دیگه به اشتراک بذارن ولی دردسر داشتن. جاوید اصلا تو اون مهمونی نبوده و میگه اصلا همچین مهمونی‌ای نبوده! ولی استیو میگه این داستان شام مهمونی رو احتمالا برای اینکه یه جور سرگذشت جالب برای معرفی یوتیوب داشته باشن پررنگش کردن.

قبل از یوتیوب، یه سایت دیگه هم بود که می‌شد توش ویدئو اشتراک گذاشت به اسم Vimeo که تو نوامبر ۲۰۰۴ راه افتاده بود، ولی خب اون بیشتر یه پروژه‌ی جنبی از طرف سازنده‌های CollegeHumor بود. تو همون هفته‌ای که یوتیوب راه افتاد، یه برنامه‌ی طنز آمریکایی به اسم «Saturday Night Live» یه ویدئو کلیپ باحال منتشر کرد به اسم «Lazy Sunday» که خیلی زود بین مردم پخش شد.

این ویدئو کلیپ هم به محبوبیت یوتیوب خیلی کمک کرد. البته نسخه‌های کپی شده‌ی این ویدیئو کلیپ تو یوتیوب کلی بازدید خوردن تا اینکه بعد از دو ماه، به درخواست صاحب اصلی‌ش که NBCUniversal بود، پاک شدن. اما همین ویدئو‌های کپی باعث شد خیلی‌ها با یوتیوب آشنا بشن و کلی محتوای دیگه هم تو یوتیوب گذاشته بشه. خلاصه، یوتیوب خیلی زود رشد کرد و تو جولای ۲۰۰۶، اعلام کردن که هر روز بیشتر از ۶۵ هزار ویدیئوی جدید گذاشته می‌شه و روزی ۱۰۰ میلیون بازدید داره.

اسم یوتیوب یعنی www.youtube.com باعث یه دردسری هم شد. یه سایتی بود به اسم www.utube.com که اسمش شبیه یوتیوب بود. صاحب اون سایت که یه شرکت تولید لوله بود، از یوتیوب شکایت کرد چون خیلی‌ها اشتباهی وارد سایت اونا می‌شدن. بعد از این قضیه، اون شرکت اسم سایت‌شون رو به www.utubeonline.com عوض کرد.

یوتیوب چیه؟ تاریخچه شرکت یوتیوب

تو سال ۲۰۰۶ گوگل یوتیوب رو به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خرید. بعد از اون یوتیوب خیلی سریع رشد کرد و کلی آدم شروع کردن به درست کردن ویدیو و گذاشتن اون تو یوتیوب. تا سال ۲۰۱۰، یوتیوب کلی کاربر پیدا کرد و هر روز بیشتر از ۱۴ میلیارد ویدیو دیده میشد. یوتیوب اون موقع یه شعار خیلی باحال داشت که میگفت “خودت رو پخش کن”.

تو سال ۲۰۱۱ هر روز بیش از ۳ میلیارد ویدیو دیده میشد و هر دقیقه ۴۸ ساعت ویدیو جدید اضافه میشد. جالبیش اینه که بیشتر این بازدیدها از یه تعداد کمی ویدیو بود.

یوتیوب چند بار هم تو این دوران قیافش رو عوض کرد و لوگوش رو هم چند بار تغییر داد. تا سال ۲۰۱۳ هر دقیقه بیشتر از ۱۰۰ ساعت ویدیو آپلود میشد که این عدد تا آخر ۲۰۱۴ به ۳۰۰ ساعت رسید.

تو همین دوران، یوتیوب یه سری تغییرات اساسی کرد. مثلا مدیر عاملش عوض شد و یه دفتر جدید تو سان برونو، کالیفرنیا رفتن.

سوزان ووجیچکی در فوریه ۲۰۱۴ به عنوان مدیرعامل یوتیوب انتخاب شد. یوتیوب در ژانویه ۲۰۱۶ با خرید یک پارک اداری به مبلغ ۲۱۵ میلیون دلار، دفتر مرکزی خودش رو در سن برونو گسترش داد. این مجتمع دارای فضایی به مساحت ۵۱،۴۶۸ متر مربع (۵۵۴،۰۰۰ فوت مربع) هست و می تونه تا ۲۸۰۰ کارمند رو در خود جای بده.

یوتیوب به طور رسمی در آگوست ۲۰۱۷، بازطراحی “پلیمر” رابط کاربری خودش رو  بر اساس زبان Material Design به عنوان پیش فرض، و همچنین یک لوگوی بازطراحی شده که حول نماد دکمه پخش سرویس ساخته شده، راه اندازی کرد.

در طول این دوره، یوتیوب روش‌های جدیدی را برای کسب درآمد فراتر از تبلیغات امتحان کرد. در سال ۲۰۱۳، یوتیوب یک برنامه آزمایشی رو برای صاحبان محتوا برای ارائه کانال‌های ممتاز مبتنی بر اشتراک راه‌اندازی کرد. این تلاش در ژانویه ۲۰۱۸ متوقف شد و تو ژوئن با اشتراک کانال‌های ۴.۹۹ دلاری آمریکا دوباره راه اندازی شد.

این شرکت در ۳ آوریل ۲۰۱۸ مورد حمله و تیراندازی قرار گرفت که چهار نفر زخمی شدند و منجر به مرگ تیرانداز هم شد.

یوتیوب چیه؟ تاریخچه شرکت یوتیوب

یوتیوب از سال ۲۰۱۹ تا حالا خیلی پرطرفدار شده. جوری که تو سال ۲۰۱۷ هر روز یک میلیارد ساعت ویدیو دیده میشد و هر دقیقه ۴۰۰ ساعت ویدیو آپلود میشد. دو سال بعدش این آپلود به بیشتر از ۵۰۰ ساعت تو هر دقیقه رسید. بعدشم که همه گیر شدن کرونا و قرنطینه‌ها استفاده از یوتیوب خیلی بیشتر شد.

یه شرکت اطلاعاتی آمار گرفته بود که ۱۵ درصد از کل اینترنت دنیا رو ترافیک یوتیوب تشکیل میداده که دو برابر ترافیک قبل از کرونا بوده. یوتیوب هم به درخواست اتحادیه اروپا که می‌خواستن پهنای باند رو کم کنن تا بیمارستان‌ها بتونن راحت‌تر اطلاعات رد و بدل کنن، کیفیت استریم رو برای یه مدت کم کردن.

یوتیوب یه بار هم تو سال ۲۰۱۸ به خاطر اینکه اطلاعات بچه‌های زیر ۱۳ سال رو جمع کرده بود جریمه شد. بعد از اون یوتیوب مجبور شد که یه سری چیزا رو درست کنه که حریم شخصی بچه‌ها بیشتر رعایت بشه. بعدشم که یوتیوب شورت رو بیرون داد که شبیه ریلز های اینستا بود و برای رقابت با تیک تاک ساخته شده بود.

یوتیوب تو این مدت با شرکت‌های دیگه هم کلنجار رفت. مثلا یه مدت اصلا روی محصولات آمازون اپ یوتیوب نبود. یه موقع دیگه هم Roku اپ یوتیوب تی‌وی رو از فروشگاه خودش حذف کرد.

تو سال ۲۰۲۱ هم یوتیوب دیگه تعداد دیس‌لایک ویدیوها رو حذف کرد. خودشون میگن که دلیلش این بوده که بعضی‌ها از دیس‌لایک برای اذیت کردن بقیه استفاده می‌کردن. البته خیلی‌ها با این کار یوتیوب موافق نیستن و میگن که اینجوری تشخیص دادن ویدیوهای الکی و بیخود سخت‌تر میشه.

تو همین سال ۲۰۲۲ یوتیوب یه کار دیگه هم کرد که خیلیا رو عصبانی کرد. اونم اینکه برای کسایی که ویدیوهای بلند رو تو تلویزیون نگاه می‌کردن یه عالمه تبلیغ پشت سر هم می‌ذاشت که رد نمی‌شد. بعد از اعتراض‌های زیاد، یوتیوب مجبور شد این کار رو متوقف کنه.

بعدشم یوتیوب اعلام کرد که می‌شه برای کانال‌ها اسم‌های کاربری انتخاب کرد.

آخرهای اکتبر ۲۰۲۳ یوتیوب شروع کرد به گیر دادن به کسایی که از ادبلاکر (حذف تبلیغات )استفاده می‌کنن. میگن که استفاده از اد بلاکر خلاف قوانین یوتیوبه. تو آپریل ۲۰۲۴ هم یوتیوب اعلام کرد که می‌خواد با اپلیکیشن‌هایی که اد بلاکر دارن سفت‌تر برخورد کنه.

__ تکنودات مرجع اخبار تکنولوژی __

 

منبع wikipedia

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.