قارچ‌ها سوپرشارژر های طبیعی برای تناسب اندام و سلامتی شما!

قارچ‌ها سوپرشارژر های طبیعی برای تناسب اندام و سلامتی شما!

به دنبال یه راه طبیعی برای ارتقای تناسب اندام، عملکرد ورزشی و سلامتی کلی‌تون هستید؟ قارچ‌ها می‌تونن یه مکمل غذایی عالی و قانونی باشن.

این قارچ‌ها که طعم‌های فوق‌العاده‌ای دارن و توی آشپزی هم خیلی کاربردی هستن، فواید زیادی برای سلامتی‌مون دارن که فراتر از یه غذای سادن.

قارچ‌ها پر از مواد مغذی ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فعال زیستی هستن که می‌تونن استقامت‌مون رو افزایش بدن، به ریکاوری بعد از ورزش کمک کنن و از سیستم ایمنی بدن‌مون محافظت کنن.

با خوردن قارچ می‌تونیم به یه سطح جدید از سلامتی و تناسب اندام برسیم و فاصله بین تغذیه و عملکرد ایده‌آل رو کم کنیم.

تو این مقاله، می‌خوایم چند نمونه از قارچ‌های مفید رو معرفی کنیم که توی مکمل‌های Daily s Plus و Pre-Workout Elite شرکت Thorne استفاده میشن.

۱. قارچ کاترپیلار (Cordyceps militaris)

این قارچ نارنجی رنگ که بهش قارچ کرمی هم می‌گن، یه انگل هست که روی لارو کرم‌ها توی خاک رشد می‌کنه.

سابقه استفاده از قارچ کاترپیلار توی طب سنتی به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل در چین می‌رسه و به خاطر خواص شگفت‌انگیزش و فواید احتمالی برای سلامتی انسان، خیلی محبوب شده.

مطالعات نشون دادن که قارچ کاترپیلار یه آداپتوژن مؤثره، یعنی به بدن کمک می‌کنه تا به استرس، اضطراب و خستگی واکنش نشون بده و باهاش کنار بیاد. همچنین مکمل‌های این قارچ می‌تونن از عملکرد سیستم ایمنی بدن، فعالیت آنتی‌اکسیدانی و استقامت بدن حمایت کنن.

۲. یال شیر (Hericium erinaceus)

این قارچ که ظاهرش شبیه یال شیر هست، قرن‌ها توی طب سنتی آسیا به عنوان یه غذای دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گرفته.

تحقیقات نشون دادن که یال شیر می‌تونه حافظه، تمرکز و عملکرد کلی شناختی رو تقویت کنه. ترکیبات فعال زیستی موجود در این قارچ، مثل هریسینون و اریناسین، می‌تونن رشد و ترمیم سلول‌های عصبی رو تحریک کنن و از سلامت مغز محافظت کنن.

این‌ها فقط دو نمونه از قارچ‌های فوق‌العاده‌ای هستن که می‌تونن فواید زیادی برای سلامتی و عملکرد ورزشی ما داشته باشن.

محققان یه مطالعه روی افراد ۵۰ تا ۸۰ ساله انجام دادن و فهمیدن که خوردن یال شیر میتونه باعث تقویت حافظه و عملکرد مغز بشه. توی این مطالعه، به یه گروه یال شیر و به گروه دیگه دارونما دادن. بعد از مدتی، کسایی که یال شیر خورده بودن توی تست های حافظه و تمرکز بهتر عمل کردن.

میزان BDNF مغز هم توی این افراد بیشتر بود. BDNF یه پروتئینه که به سلامت سلول های مغزی و حافظه کمک می کنه.

نکته: یال شیر به طور خاص برای ورزشکاران مفید نیست، اما میتونه با تقویت حافظه و تمرکز به طور غیرمستقیم به عملکرد ورزشکاران هم کمک کنه.

۳. قارچ ریشی: یه قارچ قدرتمند با سابقه طولانی در طب سنتی

قارچ ریشی که بهش “قارچ جاودانگی” هم میگن، قرن هاست که توی طب سنتی چین و شرق آسیا استفاده میشه. این قارچ به خاطر خواص زیادی که برای سلامتی داره معروفه، از جمله:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش استرس
  • افزایش طول عمر

قارچ ریشی میتونه با تحریک سلول های ایمنی بدن، به خصوص سلول های کشنده طبیعی (NK) و ماکروفاژها، به سلامت سیستم ایمنی کمک کنه. یه مطالعه هم روی بازیکنان فوتبال انجام شده که نشون داده قارچ ریشی میتونه توی شرایط سخت و پر استرس، از سیستم ایمنی بدن ورزشکاران محافظت کنه.

۴. قارچ شاه ترومپت: یه قارچ خوشمزه و مغذی

شاه ترومپت فقط یه قارچ خوشمزه و پرطرفدار توی آشپزی نیست، بلکه یه منبع عالی از مواد مغذی هم هست. این قارچ سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست.

همه این مواد مغذی برای سلامتی بدن و به طور غیرمستقیم برای ورزش و عملکرد ورزشی مفید هستن.

۵. قارچ دم بوقلمون: یه قارچ زیبا با خواص دارویی

دم بوقلمون به خاطر رنگ های خاص و زیبایی که داره معروفه، اما این قارچ یه عالمه فایده برای سلامتی هم داره. از جمله خواص دم بوقلمون میشه به این موارد اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • اثرات آنتی اکسیدانی

دم بوقلمون قرن هاست که توی طب سنتی استفاده میشه و علم مدرن هم داره خواص این قارچ رو تایید می کنه.

قارچ ها فقط یه خوراکی خوشمزه نیستن، بلکه میتونن فواید زیادی هم برای سلامتی و عملکرد مغزمون داشته باشن.

نکته: یادتون باشه که قبل از مصرف هر نوع قارچی، با یه متخصص مشورت کنین، به خصوص اگه سابقه حساسیت یا بیماری دارین.

__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __

1 نظر
  1. مبینا میگه

    خواهشااا در مورد قارچ ها بیشتر توضیح بدیننن

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.