رفع مشکل عدم وجود صدا در گوشی (آیفون و اندروید)
هیچ صدایی از گوشی خود نمی شنوید؟ این می تواند یک مشکل بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص اگر از گوشی خود برای برقراری تماس، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم استفاده می کنید. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، می توانید این مشکل را خودتان حل کنید. برای رفع مشکل عدم وجود صدا در گوشی، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱. بررسی های اولیه
گوشی را ریستارت کنید: ساده ترین راه حل برای مشکل عدم وجود صدا در گوشی، ریستارت کردن دستگاه است. این کار می تواند سکسکه های موقتی را که ممکن است باعث مشکل صدا شده باشند، برطرف کند.
حالت بی صدا یا مزاحم نشوید را خاموش کنید: مطمئن شوید که گوشی شما در حالت بی صدا یا مزاحم نشوید نیست، زیرا این می تواند صدای زنگ و سایر اعلان ها را خاموش کند.
گرد و غبار را از بلندگوها پاک کنید: بلندگوهای گوشی شما ممکن است به مرور زمان با گرد و غبار مسدود شوند، که می تواند کیفیت صدا را کاهش دهد یا آن را به طور کامل از بین ببرد. با استفاده از یک پارچه نرم و خشک، به آرامی گرد و غبار را از بلندگوها پاک کنید.
مطمئن شوید که چیزی بلندگوها را مسدود نکند: بررسی کنید که هیچ چیز، مانند قاب گوشی یا کاور، بلندگوها را مسدود نکند.
اگر از هدفون استفاده می کنید، آنها را جدا کرده و جک را تمیز کنید: اگر از هدفون سیمی استفاده می کنید، آنها را از گوشی جدا کرده و جک ۳.۵ میلی متری را با یک گوش پاک کن تمیز کنید. گرد و غبار یا کثیفی که در جک جمع شده باشد می تواند اتصال را مختل کند.
گوشی را شارژ کنید: اگر باتری گوشی شما کم است، ممکن است بر عملکرد آن، از جمله صدا، تأثیر بگذارد. گوشی خود را شارژ کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف می شود یا خیر.
۲. بررسی اتصالات
بلوتوث را خاموش کنید: اگر از هدفون یا بلندگوی بلوتوث استفاده می کنید، ممکن است گوشی شما به جای بلندگوهای داخلی به آنها متصل باشد.
بلوتوث را خاموش کنید تا بررسی کنید که آیا مشکل برطرف می شود یا خیر.
دستگاه های خروجی صدا جفت شده را لغو جفت کنید: اگر قبلاً هدفون یا بلندگوی بلوتوث را به گوشی خود جفت کرده اید، ممکن است آنها همچنان به عنوان دستگاه خروجی صدا تنظیم شده باشند، حتی اگر در حال حاضر از آنها استفاده نمی کنید. برای لغو جفت کردن این دستگاه ها، مراحل زیر را دنبال کنید:
در اندروید: به تنظیمات و بخش بلوتوث بروید، روی دستگاه ضربه بزنید و Unpair را انتخاب کنید.
در آیفون: به تنظیمات و بخش بلوتوث بروید، روی دستگاه ضربه بزنید و فراموش کردن این دستگاه را انتخاب کنید.
۳. تست با هدفون دیگر
اگر از هدفون سیمی استفاده می کنید، آنها را با هدفون دیگری تست کنید تا ببینید که آیا مشکل از هدفون است یا خیر. اگر با هدفون دیگر صدا دارید، به احتمال زیاد مشکل از هدفون قبلی شما است.
۴. بررسی فایل های صوتی
مطمئن شوید که فایل صوتی یا تصویری که در حال پخش هستید دارای صدا باشد و بی صدا نباشد. نماد بلندگو را در برنامه ای که در حال پخش فایل هستید بررسی کنید. اگر خطی روی آن باشد، صدا قطع شده است. روی نماد بلندگو ضربه بزنید تا صدای آن را لغو کنید و در صورت لزوم صدا را تنظیم کنید.
اگر صدا قطع نشده است، بررسی کنید که آیا فایل صوتی یا تصویری حاوی صدا است یا خیر. برای تأیید این موضوع، سعی کنید یک فایل صوتی یا تصویری دیگری را تست کنید.
۵. بررسی کنید که برنامه بی صدا نشده باشد
اگر در یک برنامه خاص، مانند بازی یا پخش کننده رسانه، صدایی نمی شنوید، ممکن است صدای آن برنامه بی صدا شده باشد. بنابراین، مراحل زیر را دنبال کنید:
تنظیمات برنامه را باز کنید: برنامه ای را که در آن صدا کار نمی کند باز کنید و به منوی تنظیمات آن بروید.
بررسی کنید که صدا بی صدا نباشد: در تنظیمات برنامه، به دنبال بخشی برای کنترل صدا باشید. مطمئن شوید که صدا بی صدا نشده باشد و میزان صدا در سطح قابل قبولی تنظیم شده باشد.
بررسی تداخل برنامه های مدیریت حجم: اگر از برنامه مدیریت حجم شخص ثالث استفاده می کنید، بررسی کنید که صدای برنامه مشکل دار در آنجا بی صدا نباشد. برنامه مدیریت حجم را باز کرده و مطمئن شوید که خروجی صدا برای برنامه خاص بی صدا نشده باشد.
۶. گوشی خود را در حالت ایمن راه اندازی کنید
اگر صدا در یک برنامه خاص کار نمی کند و به نظر می رسد تنظیمات صدا در برنامه مشکلی ندارد، ممکن است تداخلی از یک برنامه شخص ثالث وجود داشته باشد. برای بررسی این موضوع، گوشی خود را در حالت ایمن راه اندازی کنید. حالت ایمن برنامه های دیگر را به طور موقت غیرفعال می کند.
روش راه اندازی در حالت ایمن بسته به نوع گوشی اندرویدی شما کمی متفاوت است، اما به طور کلی شامل نگه داشتن دکمه کاهش صدا هنگام راه اندازی مجدد دستگاه است.
اگر می توانید در حالت ایمن صدا را به طور کامل بشنوید، نشان می دهد که تداخل برنامه مدیریت صدا باعث ایجاد مشکل عدم وجود صدا در گوشی شده است. بنابراین، برنامه مدیریت حجم اصلی را حذف کنید و ببینید که آیا مشکل عدم وجود صدا در گوشی برطرف می شود.
۷. نرم افزار گوشی خود را به روز کنید
گاهی اوقات، عدم بروزرسانی نرم افزار گوشی شما می تواند منجر به مشکل عدم وجود صدا در گوشی شود. بنابراین، برای بررسی بروزرسانی های نرم افزار موجود، مراحل زیر را دنبال کنید:
در اندروید
۱. برنامه تنظیمات را باز کنید.
۲. روی گزینه System یا Software Update ضربه بزنید.
۳. روی Download and Install ضربه بزنید.
اگر بروزرسانی در دسترس باشد، اندروید آن را دانلود و نصب می کند.
در آیفون
۱. تنظیمات را باز کنید.
۲. به بخش General بروید.
۳. روی Software Update ضربه بزنید.
اگر بروزرسانی در دسترس باشد، iOS از شما می خواهد آن را دانلود کنید. روی دانلود و نصب ضربه بزنید.
۸. بازیابی به تنظیمات کارخانه
اگر هیچ یک از راهحلهای بالا مشکل عدم وجود صدا در گوشی را برطرف نکرد، ممکن است راهحل نهایی بازنشانی گوشی شما به تنظیمات کارخانه باشد. این کار تمام داده ها و تنظیمات شخصی شما را از گوشی پاک می کند، بنابراین قبل از انجام این کار، حتما از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید. بازنشانی به تنظیمات کارخانه باید آخرین راه حل باشد، زیرا تمام داده های شما را پاک می کند.
روش بازنشانی به تنظیمات کارخانه بسته به نوع گوشی شما کمی متفاوت است، اما به طور کلی می توانید آن را در تنظیمات به بخش System بروید و گزینه Reset options پیدا کنید.
۹. تعمیر سخت افزار
اگر نرم افزار گوشی شما از قبل به روز است و هیچ یک از راهحلهای بالا مشکل عدم وجود صدا در گوشی را برطرف نکرد، ممکن است گوشی شما مشکل سخت افزاری داشته باشد. در این صورت، توصیه می شود برای تعمیر به یک تعمیرکار مجاز مراجعه کنید.
برخی از مشکلات سخت افزاری رایج که می توانند باعث ایجاد مشکل صدا شوند عبارتند از:
- جک هدفون معیوب
- بلندگوهای معیوب
- آسیب های ناشی از آب
توجه: فقط در صورتی که مشکل عدم وجود صدا در گوشی مربوط به سخت افزار باشد، آن را در فروشگاه سازنده خود بررسی کنید. بسته به سازنده، درخواست کمک از یک تکنسین محلی یا تعمیر آن به تنهایی می تواند گارانتی شما را باطل کند.
۱۰. بررسی برنامه های بروزرسانی شده
برخی از اوقات، بروزرسانی های اخیر یک برنامه ممکن است باعث ایجاد تداخل با عملکرد صدا در گوشی شما شوند. به لیست برنامه های بروزرسانی شده اخیر خود مراجعه کنید و ببینید آیا بروز رسانی همزمان با شروع مشکل صدا انجام شده است یا خیر. اگر چنین موردی پیدا کردید، سعی کنید آن برنامه را به طور موقت حذف نصب کنید و ببینید آیا مشکل عدم وجود صدا در گوشی برطرف می شود.
۱۱. بررسی تنظیمات صدا در برنامه های خاص
برخی از برنامه ها مانند بازی ها، پخش کننده های موسیقی و برنامه های ویرایش ویدیو ممکن است تنظیمات صدای جداگانه ای داشته باشند. این تنظیمات را بررسی کنید و مطمئن شوید که صدا در داخل خود برنامه بی صدا نشده باشد.
۱۲. بررسی میکروفون
اگر مشکل صدا در هنگام برقراری تماس یا ضبط صدا وجود دارد، بررسی کنید که میکروفون گوشی شما به درستی کار می کند. برنامه ضبط صدا را باز کنید و سعی کنید چیزی را ضبط کنید. اگر صدا در ضبط وجود ندارد، ممکن است مشکل از میکروفون باشد.
۱۳. استفاده از پاک کننده گرد و غبار
اگر بلندگوهای گوشی شما دارای درپوش های مشبک ظریفی هستند، می توانید به آرامی با یک برس نرم یا یک قوطی هوای فشرده (از فاصله ایمن) گرد و غبار را از آنها پاک کنید. هر گونه انسداد در این مشبک ها می تواند مشکل عدم وجود صدا در گوشی را ایجاد کند. مراقب باشید که به مش یا اجزای داخلی بلندگو آسیب نرسانید.
۱۴. تماس با پشتیبانی سازنده
اگر تمام مراحل بالا را امتحان کرده اید و همچنان مشکل عدم وجود صدا در گوشی شما برطرف نشده است، با بخش پشتیبانی سازنده گوشی خود (Apple) تماس بگیرید. آنها ممکن است بتوانند راهنمایی های بیشتری در مورد مشکل عدم وجود صدا در گوشی ارائه دهند یا مراحل عیب یابی عمیق تری را برای شما انجام دهند.
امیدواریم با استفاده از این راهنمای جامع، بتوانید مشکل عدم وجود صدا در گوشی را برطرف کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر، دریغ نکنید که بپرسید.