نور شب و کابوس دیابت: دیابت در کمین شب نشین‌ها

نور شب و کابوس دیابت: دیابت در کمین شب نشین‌ها

در دنیای مدرن، شب ها هم غرق در نور مصنوعی هستیم. از نور گوشی و لپ تاپ گرفته تا چراغ های خیابان و داخل خانه، همه اینها میتونن خواب ما رو مختل کنن و سلامتمون رو به خطر بندازن. یکی از این خطرات، ابتلا به دیابت نوع ۲ هست.

تحقیقات چه میگن؟

دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا توی یه مطالعه ی بزرگ روی ۸۵ هزار نفر بین ۴۰ تا ۶۹ سال، به این نتیجه رسیدن که:

  • کسایی که بعد از نیمه شب نور بیشتری دریافت می کردن، ۶۷ درصد بیشتر به دیابت نوع ۲ مبتلا شدن.
  • حتی کسایی که خواب کافی داشتن و یا دیرتر به خواب می رفتن، باز هم اگه در معرض نور مصنوعی بودن، بیشتر در معرض خطر بودن.
  • این خطر، به شدت نور و طول مدت قرار گرفتن در معرض اون هم بستگی داشت.

چطور از خودمون در برابر دیابت شبانه محافظت کنیم؟

چرا نور شب خطرناکه؟

نور مصنوعی میتونه ریتم شبانه روزی بدن رو مختل کنه. این ریتم، یه جور ساعت داخلیه که به بدنمون میگه کی بخوابه و کی بیدار بشه. وقتی این ریتم از تنظیم خارج بشه، میتونه باعث مشکلات زیادی بشه، از جمله:

  • کاهش ترشح ملاتونین: ملاتونین هورمونیه که به خواب رفتن کمک می کنه. نور مصنوعی میتونه ترشح این هورمون رو کم کنه و باعث بشه خوابیدن سخت تر بشه.
  • افزایش قند خون: وقتی که ریتم شبانه روزی مختل میشه، بدن انسولین کمتری تولید می کنه و قند خون بالا میره.
  • مقاومت به انسولین: با گذشت زمان، قند خون بالا میتونه باعث بشه که سلول های بدن به انسولین مقاوم بشن، که این هم یه عامل خطر برای دیابت نوع ۲ هست.

چطور از خودمون در برابر دیابت شبانه محافظت کنیم؟

چطور از خودمون در برابر دیابت شبانه محافظت کنیم؟

  • قبل از خواب نور رو خاموش کن: حداقل یه ساعت قبل از خواب، تمام وسایل الکترونیکی رو خاموش کن و از نورهای مصنوعی مثل چراغ مطالعه دوری کن.
  • در یه محیط تاریک بخواب: پرده های اتاق خواب رو بکش تا نور بیرون به داخل نیاد.
  • به آخر هفته ی بدون نور مصنوعی فکر کن: اگه میتونی، یه آخر هفته رو توی طبیعت و دور از نور مصنوعی بگذرون. این کار میتونه ریتم شبانه روزی بدنت رو تنظیم کنه.
  • از عینک های ضد نور آبی استفاده کن: این عینک ها میتونن جلوی نور آبی مضر صفحه نمایش ها رو بگیرن.
  • غذاهای سالم بخور و ورزش کن: رژیم غذایی سالم و ورزش منظم هم میتونن به پیشگیری از دیابت کمک کنن.

یادمون باشه که نور شب فقط یه عامل خطر برای دیابت هست. عوامل دیگه ای مثل ژنتیک، رژیم غذایی و سابقه ی خانوادگی هم در ابتلا به این بیماری نقش دارن. با این حال، با ساده ترین راهکارها، میتونیم از خودمون در برابر این خطر محافظت کنیم و خوابی راحت تر و سلامتی بیشتر داشته باشیم.

__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __
منبع sciencealert

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.