تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

شرکت بی ام و (BMW) که اسم کاملش Bayerische Motoren Werke AG هست، یه شرکت چند ملیتی آلمانیه که تو مونیخ، باواریا قرار داره و تو زمینه تولید موتورسیکلت و ماشین‌های لوکس فعالیت می‌کنه.

این شرکت سال ۱۹۱۶ به عنوان سازنده موتور هواپیما تاسیس شد. اونها تو سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۸ و بعد دوباره از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ موتور هواپیما درست می‌کردن که تو جنگ جهانی دوم هم استفاده شدن.

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

امروزه بی ام و با برندهای “بی ام و“، “مینی” و “رولزرویس” تو بازار ماشینه و با برند “بی ام و موتورراد” تو بازار موتورسیکلت فعالیت می‌کنه. جالبه که بدونین بی ام و تو سال ۲۰۱۷ چهاردهمین تولیدکننده بزرگ خودرو تو دنیا بوده (با تولید ۲,۲۷۹,۵۰۳ تا ماشین) و سال ۲۰۲۲ هم از نظر درآمد هفتمین شرکت بزرگ دنیا بوده.

این شرکت تو سال ۲۰۲۳ تو رتبه ۴۶ لیست فوربس ۲۰۰۰ جهانی قرار گرفته. بی ام و سابقه‌ی درخشانی تو ورزش‌های موتوری داره، مخصوصا تو مسابقات اتومبیل‌رانی و موتورسواری Isle of Man TT.

مرکز اصلی بی ام و تو مونیخه ولی کارخونه‌هاش تو آلمان، برزیل، چین، هند، مکزیک، هلند، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا قرار دارن. خانواده‌ی کواندت سهامدارهای قدیمی این شرکت هستن. برادران هربرت و هارالد کواندت سال ۱۹۵۹ با سرمایه‌گذاری روی بی ام و، این شرکت رو از ورشکستگی نجات دادن. بقیه‌ی سهام بی ام و هم دست مردم هست.

تاریخچه شرکت بی ام و

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

کمپانی بی ام و سابقه‌ی طولانی‌ای داره. میشه گفت همه چی از یه شرکت به اسم اتو فلوگ ماشینن فابریک (Otto Flugmaschinenfabrik) که سال ۱۹۱۰ توسط گوستاو اتو در پادشاهی باواریا تأسیس شد، شروع شد. باواریا اون موقع یکی از ایالت‌های امپراطوری آلمان بود.

این شرکت بعدش تو سال ۱۹۱۶ دوباره سازماندهی شد و اسمش رو به بایریشه فلوگتسویکه (Bayerische Flugzeugwerke) تغییر دادن. اسم شرکت دوباره تو سال ۱۹۲۲ عوض شد و ایندفعه اسمش رو گذاشتن بایریشه موتوراتن ورکه (Bayerische Motoren Werke) که همون اسمی هست که الان میشناسیم، یعنی بی ام و.

جالبه که بدونی اسم بی ام و به سال ۱۹۱۳ برمیگرده، یعنی زمانی که یه شرکت به اسم راپ موتورن ورکه (Rapp Motorenwerke) تأسیس شد تا از این اسم استفاده کنه. راستی، راپ همون آدمیه که موتور ساخته بوده. در نهایت، در سال ۱۹۲۲ اسم و دارایی‌های بخش تولید موتور راپ به بایریشه فلوگتسویکه منتقل شدن و اونها هم همون سال اسم شرکت رو به بی ام و تغییر دادن.

اولین محصولی که بی ام و تولید کرد، یه موتور هواپیما برای جنگنده‌های نیروی هوایی آلمان (Luftstreitkräfte) تو جنگ جهانی اول بود. این موتور یه موتور ۶ سیلندر خطی به اسم BMW IIIa بود که تو بهار ۱۹۱۷ توسط مهندس مکس فریتس طراحی شده بود.

بعد از تموم شدن جنگ جهانی اول، بی ام و با تولید موتور سیکلت، وسایل کشاورزی، لوازم خانگی و ترمز قطار به کارش ادامه داد. اونا اولین موتور سیکلتشون رو که BMW R 32 نام داشت، سال ۱۹۲۳ تولید کردن.

بی ام و تو سال ۱۹۲۸ با خرید Fahrzeugfabrik Eisenach به یه کمپانی تولید کننده‌ی ماشین هم تبدیل شد. این شرکت اون موقع تحت لیسانس دیکسی، ماشین Austin 7 رو می‌ساخت.

اولین ماشینی که به عنوان بی ام و فروخته شد، یه دیسی بی ام و (Dixi BMW) مدل ۳/۱۵ بود که بعد از خرید کارخونه‌ی تولید ماشین اتوموبیلورک آیزنک (Automobilwerk Eisenach) توسط بی ام و، اسمش عوض شد. تو دهه‌ی ۱۹۳۰ بی ام و مدل‌های مختلفی از ماشین‌های اسپرت و ماشین‌های لوکس بزرگتر رو به بازار عرضه کرد.

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

تا قبل از جنگ جهانی دوم، موتور هواپیما، موتور سیکلت و ماشین، محصولات اصلی بی ام و بودن. اما تو دوران جنگ، بی ام و تمام تمرکزش رو روی تولید موتور هواپیمای BMW 801 گذاشت و از حدود ۴۰ هزار کارگر اجباری تو خط تولیدش استفاده کرد. این کارگرها اکثرا زندانی‌های اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها، به خصوص اردوگاه دachau بودن. تولید موتور سیکلت تو این دوران کم‌رنگ شد و تولید ماشین کلا متوقف شد.

کارخانه‌های بی ام و تو جنگ خیلی شدید بمبارون شدن و بعد از جنگ، به تاسیسات باقی مونده‌ی اونها تو غرب آلمان اجازه داده نشد که دیگه ماشین یا هواپیما تولید کنن. بی ام و دوباره با ساختن قابلمه، تابه و دوچرخه تونست به کارش ادامه بده. تو سال ۱۹۴۸، تولید موتور سیکلت بی ام و دوباره راه افتاد.

تولید ماشین‌های بی ام و تو باواریا هم از سال ۱۹۵۲ با مدل لوکس سدان BMW 501 شروع شد. مدل‌های ماشین‌های بی ام و با تولید میکروکار ارزان‌تر Isetta که تحت لیسانس ساخته می‌شد، تو سال ۱۹۵۵ بیشتر شدن. فروش کم ماشین‌های لوکس و سود کم میکروکارها باعث شد بی ام و تو دردسر مالی جدی بیافته و تا جایی برسه که تو سال ۱۹۵۹ یعنی تقریباْ بلعیده بشه توسط رقیب‌ش یعنی دایملر-بنز.

اما سرمایه‌گذاری کلانی که هربرت کواندت و هارالد کواندت روی بی ام و کردن باعث شد که این شرکت بتونه به عنوان یه کمپانی جدا به کارش ادامه بده. گونتر کواندت، پدر هربرت، یه صنعت‌گر آلمانی معروف بود که تو سال ۱۹۳۳ به حزب نازی پیوسته بود و با تولید سلاح و باتری برای ارتش آلمان (Wehrmacht) ثروت زیادی به هم زده بود. خیلی از شرکت‌هاش رو هم با فشار و با کمترین جبران خسارت از صاحبان یهودی گرفتن.

حداقل سه تا از شرکت‌های اون از کارگرهای اجباری زیادی استفاده می‌کردن، در مجموع شاید تا ۵۰ هزار نفر. حتی یکی از کارخانه‌های باتری‌سازیش اردوگاه کار اجباری خودش رو داشت که حتی چوبه دار هم توش بود. امید به زندگی برای کارگرها تو اونجا فقط ۶ ماه بود. هرچند که بی ام و و کواندت مستقیم به هم تو دوران جنگ وصل نبودن، اما پولی که پدر هربرت کواندت تو دوران نازی به دست آورده بود، به هربرت این اجازه رو داد که بی ام و رو بخره.

با موفقیت نسبی مدل کوچیک بی ام و ۷۰۰، این شرکت تونست دوباره سرپا بشه و این موضوع بهشون اجازه داد تا سدان‌های “New Class” رو توسعه بدن.

معرفی ماشین‌های سدان جمع و جور سری جدید بی ام و تو سال ۱۹۶۲ باعث شهرت بی ام و به عنوان یه کمپانی پیشرو تو ساخت ماشین‌های اسپرت شد. تو کل دهه‌ی ۱۹۶۰ بی ام و با اضافه کردن مدل‌های کوپه و سدان لوکس، گستره‌ی محصولاتش رو بیشتر کرد.

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

سری ۵ بی ام و که یه سدان سایز متوسطه، تو سال ۱۹۷۲ معرفی شد. بعد از اون تو سال ۱۹۷۵ شاهد معرفی سری ۳ بی ام و که سدان‌های جمع و جوره بودیم، تو سال ۱۹۷۶ سری ۶ بی ام و که کوپه‌های لوکس هستن معرفی شدن و نهایتا تو سال ۱۹۷۸ سری ۷ بی ام و که سدان‌های لوکس بزرگ هستن به بازار اومدن.

بخش M بی ام و اولین ماشین خیابونی خودش رو که یه سوپرکار موتور وسط بود، تو سال ۱۹۷۸ عرضه کرد. این ماشین رو به ترتیب مدل‌های M5 تو سال ۱۹۸۴ و M3 تو سال ۱۹۸۶ دنبال کردن. بی ام و هم‌چنین تو سال ۱۹۸۶ اولین موتور ۱۲ سیلندر خودش رو تو مدل لوکس ۷۵۰i معرفی کرد.

مدل Z1 بی ام و که تو سال ۱۹۸۹ معرفی شد، نشون‌دهنده‌ی بازگشت بی ام و به ساخت رودستر دو نفره بود. Z3 بی ام و که تو سال ۱۹۹۵ معرفی شد، اولین رودستر دو نفره‌ی تولید انبوه بی ام و بود و X5 بی ام و که تو سال ۱۹۹۹ معرفی شد، اولین قدم بی ام و تو بازار شاسی بلند (SUV) به حساب میاد.

بی ام و تو سال ۱۹۹۴ گروه روور رو خرید ولی این تصاحب موفقیت‌آمیز نبود و باعث ضررهای مالی زیادی برای بی ام و شد. نهایتا تو سال ۲۰۰۰ بی ام و بیشتر برندهای روور رو فروخت و فقط برند مینی رو نگه داشت. بی ام و تو سال ۱۹۹۸ هم حق مالکیت برند رولز رویس رو از ویکرز خریداری کرد.

اولین موتور بنزینی توربوشارژ تولید انبوه تو سال ۲۰۰۶ معرفی شد (از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ بی ام و ۱۶۷۲ تا موتور توربوشارژ بی ام و M10 برای سری ۰۲ بی ام و ساخته بود). تو دهه‌ی ۲۰۱۰ اکثر موتورهای بی ام و به توربوشارژ مجهز شدن. اولین بی ام و هیبریدی، ActiveHybrid 7 بود که تو سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اولین ماشین برقی تولید انبوه بی ام و، ماشین شهری i3 بود که تو سال ۲۰۱۳ عرضه شد

(جالبه بدونین که از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ بی ام و دو تا ماشین برقی BMW 1602 Elektro برای مسابقات المپیک ۱۹۷۲ ساخته بود). بعد از سال‌ها شهرت با ماشین‌های اسپرت دیفرانسیل عقب، اولین ماشین دیفرانسیل جلو بی ام و، سری ۲ Active Tourer که یه MPV (وسیله نقلیه‌ی چند منظوره) هست تو سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

قرن ۲۱ام

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

بی ام و تو قرن بیست و یکم هم با چالش‌هایی روبرو بوده. تو ژانویه ۲۰۲۱، بی ام و اعلام کرد که فروش‌شون تو سال ۲۰۲۰ به خاطر محدودیت‌های همه‌گیری کرونا، ۸.۴ درصد افت کرده. با این حال، تو سه ماه‌ی آخر سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۳.۲ درصدی تقاضا از طرف مشتری‌ها بودن.

تو ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲، بی ام و از یه مدل خاص سری ۷ (G11) رونمایی کرد که اسمش رو به سادگی گذاشته بودن “آخرین V12”. این آخرین مدل تولید انبوه بی ام و بود که یه موتور V12 روش سوار شده بود.

آخرین خبر مربوط به بی ام و هم اینه که تو ۵ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام شد کریس براونریج، مدیرعامل بی ام و انگلیس، قراره از اول دسامبر ۲۰۲۳ جایگزین تِرِستن مولر-اوتفوس بشه و مدیرعامل رولز رویس بشه. دلیل این تغییر هم بازنشستگی مولر-اوتفوس هست.

برندینگ

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

بی ام و مخفف Bayerische Motoren Werke هستش. این اسم از نظر گرامر زبان آلمانی غلطه، چون کلمات مرکب تو آلمانی نباید فاصله داشته باشن. به همین خاطر، شکل درست این اسم یعنی Bayerische Motorenwerke رو هم تو بعضی از انتشارات و تبلیغات قبلی میشه دید. Bayerische Motorenwerke تو انگلیسی میشه کارخانه‌های موتور باواریا.

ضمنا، AG که آخر اسم بی ام و میاد، مخفف Aktiengesellschaft هستش و یعنی یه شرکت سهامی عام. تو انگلیسی معادل Inc. (آمریکا) یا PLC (انگلیس) میشه.

بعضی وقتا هم تو انگلیسی از کلمه‌های Beemer، Bimmer و Bee-em به عنوان اسم عام برای بی ام و استفاده میشه. این کلمات رو هم برای ماشین و هم موتور سیکلت به کار میبرن.

لوگو

تاریخچه شرکت بی ام و؛ میراثی آلمانی با طعم سرعت و هیجان

لوگوی گرد آبی و سفید بی ام و که بهش میگن “roundel” از لوگوی دوره‌ی شرکت راپ موتورن ورکه (Rapp Motorenwerke) تکامل پیدا کرده. لوگوی اون شرکت یه حلقه‌ی مشکی بود که اسم شرکت روش نوشته شده بود و دور یه عکس از سر اسب روی یه سکوی سنگی قرار داشت.

بی ام و حلقه‌ی مشکی و نوشته‌ی روش رو از راپ نگه داشت، اما داخل حلقه رو به چهار قسمت آبی و سفید تقسیم کرد. این رنگ‌آمیزی یادآور پرچم و نشان ایالت باواریاست (که اونها هم بر اساس نشان خاندان تاریخی ویتلسباخ طراحی شدن، خاندانی که برای قرن‌ها تو باواریا حکومت می‌کرد).

البته لوگوی بی ام و اون شکل لوزی‌مانندی که تو نشان باواریا هست رو نداره. دلیلش هم اینه که قوانین محلی تو زمانی که لوگو طراحی شد، استفاده از نشان‌های دولتی رو تو لوگوهای تجاری ممنوع کرده بود.

یه افسانه‌ی قدیمی هست که میگه لوگو بر اساس تصویری از یه ملخ هواپیما که تو آسمون آبی می‌چرخه، طراحی شده. این افسانه احتمالا از یه تبلیغ بی ام و تو سال ۱۹۲۹ اومده که توش لوگو روی یه ملخ در حال چرخش قرار داده شده بود. اما خب، لوگوی بی ام و ۱۲ سال قبل از اون تبلیغ وجود داشته.

آخرین نسخه‌ی لوگو تو سال ۲۰۲۰ معرفی شد. تو این نسخه، جلوه‌های سه‌بعدی که تو طراحی‌های قبلی لوگو استفاده می‌شد رو حذف کردن و همچنین خط مشکی دور لوگو رو هم برداشتن. از این لوگوی جدید برای تبلیغات بی ام و استفاده میشه ولی رو خود ماشین‌ها نیست.


این بود تاریخچه شرکت بی ام و؛ امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشین. حتما در بخش نظرات، انتقادات و پیشنهادات خودتون رو با ما به اشتراک بزارین.

__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __
منبع wikipedia

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.