بوگاتی شیرون ۱۸/۳: جد غریب ابرخودروهای مدرن

بوگاتی شیرون ۱۸/۳: جد غریب ابرخودروهای مدرن

در دنیای پرفراز و نشیب خودروسازی، Bugatti داستانی منحصر به فرد از احیا و شکوفایی را روایت می‌کند. پس از ورشکستگی در سال ۱۹۶۳، این برند در اوایل دهه ۱۹۹۰ جان دوباره‌ای گرفت، اما عمر کوتاه آن بار دیگر به پایان رسید. سرانجام، گروه فولکس‌واگن در سال ۱۹۹۸ با خریداری بوگاتی، برای سومین بار و به شکلی باشکوه، حیات دوباره را به آن بخشید.

اگرچه اولین بوگاتی تولیدی تحت نظارت فولکس‌واگن تا سال ۲۰۰۵ به بازار نیامد، این خودروساز آلمانی شش سال پیش از آن با رونمایی از کانسپت بوگاتی شیرون ۱۸/۳ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۱۹۹۹، آینده خود را به تصویر کشید. این کانسپت نه تنها مسیر جدیدی را برای بوگاتی ترسیم کرد، بلکه به عنوان معیاری برای نسل جدید ابرخودروها تبدیل شد.

بوگاتی شیرون 18/3

طراحی نهایی 

با وجود اینکه طراحی نهایی بوگاتی تا چند ماه بعد با رونمایی از کانسپت ۱۸/۴ ویرون شکل نهایی خود را پیدا کرد، اما نسخه پایه این مدل و اساس آن را بنا نهاد. نمای جلویی خاص این کانسپت با چراغ‌های جلوی کشیده در زیر فلپ و جلوپنجره نمادین نعل اسبی، عناصری بودند که در ویرون به تولید انبوه رسیدند.

اما طراحان بوگاتی در طراحی ویرون تولیدی، از ستون‌های B به بعد، همه چیز را دگرگون کردند. در حالی که نمای پشتی بوگاتی شیرون ۱۸/۳ با گلگیرهای عریض و خطوط سیال به مدل‌های کلاسیک بوگاتی مانند تایپ ۵۷ ادای احترام می‌کرد، ویرون از ظاهری عضلانی‌تر و مدرن‌تر بهره می‌برد.

طراحی داخلی بوگاتی شیرون ۱۸/۳ نیز نشانه‌هایی از کابین‌های بوگاتی در آینده را به نمایش می‌گذاشت. چرم مرغوب در سراسر کابین و تهای آلومینیومی براق در اطراف داشبورد و اهرم دنده، عناصری بودند که در ویرون به شکلی کامل‌تر و پخته‌تر به کار گرفته شدند.

بوگاتی شیرون 18/3

موتور کهکشانی

اما قلب تپنده این کانسپت، یک موتور وحشی بود، یک W18 تنفس طبیعی ۶.۳ لیتری که با سه ردیف شش سیلندر، ۵۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۷۹ پوند فوت گشتاور تولید می‌کرد. این موتور که مشابه پیشرانه‌های کانسپت‌های EB 118 و EB 218 بود، هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید.

بوگاتی در نهایت از W18 به W16 با آرایش چهار ردیف چهار سیلندر تغییر جهت داد. این موتور جدید که با حجم ۸.۰ لیتر و چهار توربوشارژر مجهز شده بود، قدرتی به مراتب بیشتر از پیشرانه کانسپت بوگاتی شیرون ۱۸/۳ ارائه می‌کرد و ۹۸۷ اسب بخار قدرت و ۹۲۲ پوند فوت گشتاور را به ارمغان می‌آورد. این پیشرانه قدرتمند، قلب تپنده ابرخودروی شیرون شد.

با کمرنگ شدن سایه بوگاتی شیرون ۱۸/۳، دوران این شرکت به شکلی که می‌شناختیم به پایان رسید. سه سال پیش، این برند با ادغام با استارتاپ برقی کرواسی ریماک، به بوگاتی ریماک تبدیل شد. بوگاتی ریماک در ۲۰ ژوئن از جانشین شیرون رونمایی خواهد کرد و برای اولین بار در تاریخ این برند، از موتور ۱۶ سیلندر W شکل استفاده نخواهد کرد و به جای آن، یک پیشرانه هیبریدی V16 را به کار خواهد گرفت.

گفته می‌شود که هایپرکار جدید بوگاتی از مدل‌های کلاسیک تایپ ۵۷ SC آتلانیتک، تایپ ۴۱ رویال و تایپ ۳۵ الهام گرفته است، درست مانند کانسپت بوگاتی شیرون ۱۸/۳ که ۲۵ سال پیش رونمایی شد. با آغاز این دوره جدید، بوگاتی حس آشنایی از گذشته پرشکوه خود را به ارمغان خواهد آورد.

__ تکنو دات مرجع اخبار تکنولوژی __
منبع motor1

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.