افرادی که کم میخوابند، بیشتر دیابت میگیرند!

افرادی که کم میخوابند، بیشتر دیابت میگیرند!

در دنیای مدرن، کمبود خواب یک مشکل رایجه. اگر شما همیشه به اندازه کافی نمی‌خوابین، شاید با دیدن خبری درباره یک مطالعه اخیر که نشون می ده افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارن، نگران شده باشین.

طبق تحقیقات اخیر به نظر می رسه رابطه بین خواب و دیابت پیچیده‌ست.

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمنه که میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار میده. این بیماری زمانی رخ میده که بدن به اندازه کافی انسولین تولید نکنه یا از آن به طور موثر استفاده نکنه، هورمونی که به سلول ها کمک می کنه تا از قند خون برای انرژی استفاده بکنن. قند خون بالا می تونه منجر به عوارض جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و نابینایی بشه.

افرادی که کم میخوابند، بیشتر دیابت میگیرند!

نقش خواب

مطالعات متعددی نشان داده که بین کمبود خواب و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط وجود داره. این مطالعه جدید شواهد بیشتری رو مبنی بر این موضوع ارائه میده. محققان دریافتن که افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابن، ۱۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستن. این خطر در افرادی که کمتر از ۵ ساعت در شب می خوابن، ۲۰ درصد افزایش داره.

مکانیسم های احتمالی

محققان معتقدند که کمبود خواب میتونه از طریق چندین مکانیسم به خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک بکنه. یکی از این مکانیسم ها مقاومت به انسولینه. کمبود خواب میتونه منجر به افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول بشه. کورتیزول میتونه با عملکرد انسولین در بدن تداخل داشته باشه و منجر به مقاومت به انسولین بشه.

کمبود خواب همچنین میتونه بر متابولیسم گلوکز و ترشح انسولین تأثیر بزاره.

عواقب

دیابت نوع ۲ یک بیماری جدیه که میتونه منجر به عوارض سلامتی متعددی بشه. این مطالعه نشون میده که خواب کافی برای حفظ سلامت کلی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ضروریه.

توصیه ها:

  • بزرگسالان باید هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابن.
  • برنامه خواب منظمی داشته باشین و هر روز در یک زمان مشخص به رختخواب برین و از خواب بیدار بشین.
  • محیط خواب خودتون رو تاریک، آرام و خنک نگه دارین.
  • از کافئین و الکل قبل از خواب خودداری کنین.
  • قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه و رایانه خودداری بکنین.
  • اگر در خوابیدن مشکل دارین، با پزشک خود صحبت بکنین.
اقدامات پیشگیرانه

علاوه بر خواب کافی، اقدامات دیگری هم وجود داره که میتونید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ انجام بدین، مانند:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • کنترل منظم قند خون

افرادی که کم میخوابند، بیشتر دیابت میگیرند!

حرف آخر

خواب کافی یک بخش مهم از یک سبک زندگی سالمه. این مطالعه نشون میده که خواب کافی میتونه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک بکنه. اگر در خوابیدن مشکل دارین، با پزشک خود صحبت بکنین.

__ تکنودات مرجع اخبار تکنولوژی __

 

نظرتون در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات بی ربط با این مطلب خودداری نمایید.